Call of Duty Black Ops 4 Preview - Subtiele veranderingen

Preview
vrijdag, 18 mei 2018 om 9:34
xgn google image
Of je het nou aan je moeder, opa, de buurvrouw of de kassière van de plaatselijke supermarkt, de kans is zeer groot dat zij wel eens van Call of Duty gehoord hebben. Dat is niet zo gek als Activision grootse evenementen organiseert. Het is niet gebleven bij trailers kijken, met een Call of Duty Black Ops 4 preview als gevolg.
Treyarch, wat blijf je toch verbazen. Ook al is het één en ander al ruim voor de officiële aankondiging uitgelekt, er is informatie verschaft die vrijwel niemand zag aankomen. Drie zombiemaps als Day One release content, een Battle Royale modus die figuren en locaties uit de vorige delen terugbrengt en volledig boots on the ground gameplay. Jammer genoeg blijven veel van deze verrassingen nog achter gesloten deuren, maar een uitgebreide hands-on met de multiplayer is ook niet verkeerd.

Enorme opluchting

Gaat Black Ops 4 nog verder de toekomst in dan Infinite Warfare, of is het ditmaal tijd voor een Eerste Wereldoorlog setting? Geen van beiden! Het aankomende deel blijft steken tussen het strijdtoneel van Black Ops 2 en 3, waardoor er (gelukkig) niet al te veel te spacen valt. De voetjes blijven netjes op de vloer en futuristische lasergeweren zijn absent.
Wat je in de plaats van de extreme wall runs krijgt, is "ouderwets" Call of Duty met een sliding als uiterste qua bewegen. Voor een aantal spelers kan dit een domper zijn, maar traditionele Call of Duty veteranen vinden zich zonder twijfel hierin. Valt de game dan aan de andere kant van het spectrum waarbij simpelweg op elkaar af sprinten de toon voert? Een stellig "nee" voldoet.
Tijdens de hands-on werd het al snel duidelijk dat onder water combat een gegeven is. Dit leidt tot hinderlagen waar beide partijen voordeel uit kunnen halen. Naast een duik nemen, valt er genoeg te puzzelen met de omgevingen. Beklimbare obstakels en interactieve objecten als bewegende bruggen zorgden al snel voor een "wow kan dit ook?" gevoel.

Meerdere wegen

Tijdens de Call of Duty Black Ops 4 preview sessie werden wij getrakteerd op een drietal compleet verschillende mappen. Seaside stond in het teken van een idyllisch dorpje aan zee, Contraband ontvoerde ons naar ruïnes in een jungle en tenslotte werd er een map getoond in de besneeuwde bergen. Ten eerste viel het op dat het er grafisch spot on uitzag. Daarna volgde al snel het besef dat strategie een belangrijk vereiste is in Black Ops 4.
Elk van deze mappen is tot de nok toe gevuld met knelpunten, met als gevolg dat overal conflicten kunnen ontstaan. De bekende drie wegen structuur was alom aanwezig om dit soort bottlenecks op te lossen en spelers de kans tot counterplay te geven. Bovendien voelden deze mappen niet te groot of te klein aan, waardoor je niet minuten lang hoeft rond te rennen om een andere hoek te bereiken. Wij kunnen alleen maar hopen dat de ongetoonde multiplayer mappen deze balans weten vast te houden.
Het design van de hands-on arena's in combinatie met de boots on the ground gameplay, zorgt ervoor dat het tempo in de veiligere zone valt. Het voelt een tikje sneller aan dan Call of Duty WW2, maar komt nog niet in de buurt van Black Ops 3. Deze ontwikkeling kan gezien worden als een positieve wending voor de gemiddelde gamer die op zoek is naar een uitdaging, maar niet de reflexen heeft van professionele spelers. Van onze kant viel het in ieder geval in de smaak en gaf het genoeg gemoedsrust om met de verschillende paden te experimenteren.
Black Ops 4 preview multiplayer

Specialistische figuren

Het op adem komen komt goed van pas tijdens Black Ops 4, want de multiplayer bevat meer diepgang dan je verwacht. Tijdens de onthulling is veel uitleg besteed aan het duidelijk maken hoeveel opties de gameplay bevat, terugkerend in unieke wapen attachments, perks, en recoil patronen. Daarnaast is het specialisten systeem weer aan de orde, wat een hoop extra mogelijkheden als gevolg heeft.
Na een uurtje rond snuffelen is er te concluderen dat hier geen woord over gelogen is. Vooral de terugkeer van specialisten gooit hoge ogen door oude bekenden en nieuwe strijders in één pakket te bundelen. Welk van de klassen je kiest, heeft een enorme impact op jouw speelstijl. Zo kent ieder personage een eigen unieke aanpak, uitrusting en speciale vaardigheid.
Voorbeelden als plakgranaten, spawnbeacons, en de vernietigende annihilator zijn slechts een kleine greep uit een lange lijst. Specialist Torque kan prikkeldraden spannen, maar ook enorme barricades opwerpen als zijn ultieme skill. Er kan in ieder geval niet geklaagd worden over een gebrek aan afwisseling.

Solide ijzerwinkel

Net als bij de specialisten, heb je onder de wapencategorieën ook een mix tussen oud en nieuw. De Titan LMG en Swordfish burst rifle waren onze oogappeltjes tijdens de hands-on, maar ook de werpbijlen mochten niet ontbreken. Enige zorgen werd er wel gemaakt over de snipers, die wederom als een vreemde eend in de bijt aanvoelen in verband met map design en gameplay tempo. Wie weet heeft Treyarch nog wel een paar mooie sniper spots op zijn lijstje staan, maar voor nu was dat niet voldoende.
Eigen custom classes maken verloopt via het puntensysteem. Er kunnen per class tien punten ingezet worden, en daarna moet je keuzes gaan maken om je ultieme set samen te stellen. Aan de ene kant is het wel handig om een zekere balans te behouden tussen wapens onderling, maar aan de andere zijde levert het beperkingen op. Afwegingen tussen veel perks, veel attachments of meerdere wapens komen de kop opsteken.
Black Ops 4 preview multiplayer

Black Ops 4 preview laat positieve impressie achter

Dus waarop weet de Black Ops 4 multiplayer zich te onderscheiden van andere Call of Duty games? Dat is na deze sessie al vrij gemakkelijk te beantwoorden. Een onderscheidend tempo en de vele onderliggende opties staan zonder twijfel centraal in de nieuwe editie van de Call of Duty franchise. Het is nu nog te vroeg om te stellen dat deze kwaliteit zich vast bijt in de rest van de game, maar de eerste positieve impressie is binnengehaald.
Met de E3 en later gamescom voor de deur wordt er ongetwijfeld nog meer duidelijk over het totaalplaatje - waaronder de nieuwe Battle Royale mode en de zombies -, dat op 12 oktober uitgebracht wordt voor Xbox One, PS4 en PC.
Je kunt de game nu alvast pre orderen, zodat je later ook toegang krijgt tot de Black Ops 4 beta.