Bravely Default II Preview - Gewoon dapper terug van weggeweest

    Bravely Default maakte in 2012 furore op de 3DS met een standaard verhaal over kristallen die de balans tussen goed en kwaad moesten herstellen, maar met een aantal vernieuwende gameplay elementen. De directe vervolgen waren minder succesvol, maar Claytechworks vond het nu tijd om terug naar de roots van de serie te gaan. Kan Bravely Default II oude tijden doen herleven op de Switch?

    Veel in Bravely Default II kennen we van andere RPG's. De hoofdpersoon, Seth, is een nobody die letterlijk aanspoelt op de kust van Excillant en uitverkoren blijkt om daar het kwaad te bestrijden. In een party van vier moet hij het land doorkruisen op zoek naar vier kristallen die de vier basiselementen weergeven. De kristallen zijn van Prinses Gloria, die de kristallen wil gebruiken om de balans op het continent te herstellen. De kristallen zijn natuurlijk zoek, dus mag de party aan de slag in een poging ze terug te vinden.

    Tijdens de reis bezoeken Seth, Gloria en de rest diverse steden, vrij te doorkruisen grote gebieden en in speciale locaties, die dienst doen als dungeons. De steden zijn fraai vormgegeven met dieptetekeningen die door goed gebruik van focus extra diepte lijken te krijgen. In de steden vind je winkels voor extra wapens en elixers, een herberg waar je op krachten kan komen en meer. De steden zijn levendig met veel rondlopende mensen die je allemaal aan kan spreken en sommigen hebben zelfs een sidequest voor je!

    Oude vechtsystemen herontdekt

    Tot zover allemaal vrij standaard voor een (j)RPG zou je zeggen. Toch doet Bravely Default II ook veel anders. Daarvoor grijpt Claytechworks terug naar het origineel en herintroduceert een aantal elementen die dat origineel juist zo aantrekkelijk maakte. In het vechtsysteem, dat traditioneel turn-based plaats vindt, kan je het Brave/Default mechanisme inzetten.

    Hiermee kan je beurten ‘opsparen’ of juist al vooraf lenen en zo je aanvallen combineren tot een handig moment. Ideaal voor random gevechten waarvan je weet dat je die in een drietal ronden zou kunnen winnen: je laat elke party-member tot vier aanvallen vooruit ‘lenen’, maar doordat je alle vijanden verslagen hebt voor die aan de beurt is, heb je daar geen last van!

    Aan het einde van het gevecht worden alle geleende beurten geannuleerd. Let wel op, als je ‘in de min’ gegaan bent, zal je beurten moeten overslaan tot je alle negatieve beurten gecompenseerd hebt, dus je partymember(s) staan dan voor langere tijd buiten spel. Dit geeft een extra tactische dimensie aan de gevechten.

    Geef die jongen een baan!

    Naast je level dat je kan ophogen door ervaringspunten te verdienen heeft iedere party member ook een baan, een job. Die baan levelt mee omhoog en elk level levert nieuwe vechtopties op. Deze jobs zaten ook al in het 3DS origineel en zagen we onlangs nog in Yakuza: Like a Dragon! Gaandeweg speel je nieuwe jobs vrij en kan je dus nieuwe vechtmogelijkheden vrijspelen. Elke job en elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen en een goede samenstelling van je party is van levensbelang.

    Dat geldt niet zozeer voor de random encounters die je meestal vrij makkelijk wint, maar de bosses die je in de dungeons tegenkomt is andere koek. Het contrast tussen deze beide is groot, en bij een dergelijke ontmoeting zal je alles uit de kast moeten trekken om als overwinnaar uit de strijd te komen.

    Ouderwets moeilijk of nog niet goed gefinetuned?

    Dat grote verschil baart ons in de speeltijd die we tot nu toe hebben gehad wel wat zorgen. Om het verhaal verder te helpen moet je bepaalde bazen verslaan, maar die zijn zoveel sterker dan de randoms, dat je daar, in het normale tempo van de game, helemaal geen partij voor bent. Dat wordt dus grinden met random gevechten.

    Die ‘randoms’ bieden maar ten dele soelaas. Op een gegeven moment ben je zo sterk dat de monsters bij je aanblik al weg vluchten. Grinden wordt daarmee een stuk lastiger. Nu kent de game wel een drietal moeilijkheidsgraden, maar die lijkt vooral impact te hebben op het aantal randoms dat je tegen komt, niet zozeer hoe moeilijk de gevechten zelf zijn.

    Voorzichtige conclusie: veel om naar uit te kijken

    We gaan ons de komende weken nog eens goed verdiepen in de vele (on)mogelijkheden en opties die de verschillende jobs, zijmissies en artefacten ons bieden. Voorlopig levert Bravely Default II een prima spelervaring die op een positieve manier teruggrijpt op alles wat het origineel zo geliefd maakte, maar koppelt dat wel aan een pittige moeilijkheidsgraad. De grafische stijl kan ons in ieder geval wel bekoren, evenals de gesproken teksten en technische uitwerking.

    De komende weken doorkruisen wij het continent Excillant op zoek naar de kristallen, zodat we jullie van een gebalanceerd eindoordeel kunnen voorzien. Dat oordeel zal later, rond de releasedatum van de game verschijnen.

    Preorder Bravely Default II alvast bij bol.com voor 59,99

    Bravely Default II

    Verkijgbaar vanaf 26 february 2021

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.