Borderlands Preview

Preview
vrijdag, 17 augustus 2007 om 00:38
xgn google image
Er is over de game Borderlands helaas nog maar bar weinig beeldmateriaal vrijgegeven. Het enige wat we tot nu toe hebben gezien (publiekelijk dan) zijn een aantal screenshots, en ik moet erbij vertellen, die screenshots zijn nice! Zo nice zelfs, dat ik de game nu al op mijn verlanglijstje heb staan. Helaas is dat lijstje erg lang, en zullen we toch nog moeten wachten tot kwartaal 4 2008, want dan komt de game pas uit.

Borderlands en Gearbox, dé winnende formule?

Borderlands wordt ontwikkeld door Gearbox. Deze ontwikkelaar is onder andere bekend van de Brothers in Arms games reeks (waarvan nu Hell’s Highway in ontwikkeling is), een Tony Hawk game, Halo voor de pc en zelfs verschillende uitbreidingen voor Half Life. Borderlands is dan ook een game die je niet snel zult verwachten in het rijtje hierboven. Toch denkt 2K Games (de uitgever van Borderlands en tevens de uitgever van het schitterende Bioshock) dat Gearbox dé perfecte ontwikkelaar is voor deze ambitieuze game. We weten namelijk allemaal wel hoe goed de Brothers in Arms games zijn, en dat is iets waar we niet omheen kunnen.

Woestenij monsters

Het verhaal van Borderlands is erg diep en uitgebreid. Het verhaal zal dan ook een grote rol spelen in Borderlands. Zo speelt de game zich af op een enorme planeet genaamd Pandora. Je kunt deze planeet het best vergelijken met een enorme woestijn, een soort van woestenij zoals je dat vaak in postapocalyptische films ziet. Er leven allerlei rare en gevaarlijke wezens en veel gespuis heeft er zo zijn onderdak gevonden, waaronder kolonisten. Deze kolonisten zijn hier geland met hun schepen (ruimteschepen groter dan dat je ze kunt voorstellen) en hebben hier kleine steden gevestigd (klein voor het begrip Borderlands…). In totaal zijn er zeven van die kleine steden die allemaal zijn ontstaan uit die enorme ruimteschepen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar de kolonisten hebben met één ding geen rekening gehouden, en dat zijn de seizoenen van de planeet. Omdat Pandara erg groot is duren de seizoenen verschrikkelijk lang. Omdat de kolonisten nog lang niet alles hebben ontdekt, komen ze tot conclusie dat er meer wezens (gevaarlijke wezens om preciezer te zijn) rond lopen dan ze hadden verwacht. Confrontaties zijn dus onvermijdelijk.

RPG en knallen!

Het is nu vrijwel duidelijk dat Borderlands een echte shooter is. Ook al heb ik dit nog niet vermeld, de tekst hierboven verklapt het al. Nu is een shooter ook maar zo simpel, we krijgen er gewoon té veel voor achter onze kiezen geschoven. Nu belooft Borderlands een shooter te worden met RPG elementen. Het personage waarmee je speelt, kan namelijk stijgen in level. Welke nieuwe vaardigheden hij hiermee kan vergaren, is nog onduidelijk. Ook weten we dat je met iedereen (Non Playable Characters, ook wel NPC’s genoemd) in de game kunt praten. Dit kun je doen om informatie te vergaren of om missies te krijgen (denk dan aan een main-quest en sub missies). Jij bent namelijk een soort van rouwdouwer die alles doet om aan geld en spulletjes te komen. Je zit dus niet vast aan een bepaald iets waardoor het gevoel van vrijheid wordt versterkt. Ook wordt dit gevoel versterkt door de open wereld in Borderlands. Je kunt namelijk vrij rondzwerven in grote gebieden. Je zit dus niet vast aan een bepaald pad. Tot hoever deze vrijheid strekt, is nog onduidelijk.

Knal, piew, paf!

Qua actie valt er over Borderlands (nog) niet veel te vertellen. Het is namelijk een First Person Shooter, dus de actie zal vrij simpel worden. Wel kun je in Borderlands met verschillende voertuigen klooien. Deze voertuigen zijn uit te breiden met verschillende soorten wapens, extra’s upgrades etc. Wat ook leuk is om te vermelden, is het feit er ruim een half miljoen wapens in de game zullen zitten! Nu klinkt dit een beetje overdreven, maar Gearbox heeft een generator ontwikkeld die al deze wapens maakt. Alles wapens in de game zullen dus een ander uiterlijk hebben en veel ervan zullen verschillende eigenschappen bezitten. Je zult dus niet vaak dezelfde wapens tegenkomen wat de game zeker ten goede komt.
Grafisch ziet de game er in dit stadium al erg goed uit. Omdat de ontwikkelaar nu nog ruim een jaar te gaan heeft voordat de game in de winkels komt te liggen, hebben ze nog genoeg tijd om de game op te poetsen en graphics te verbeteren. Alhoewel sommige dingen er nu nog wat kaal uitzien, kan ik met een gerust hart zeggen dat Borderlands er nu al schitterend uit ziet, dus hierover hoeven we ons geen zorgen te maken.

Conclusie

2K Games zal met Borderlands waarschijnlijk net zo’n topper in handen hebben als met Bioshock. De verschillende gameplay elementen zoals RPG, free-roaming en het gebruik van voertuigen klinkt ons goed in de oren. Nu maar hopen dat Borderlands net zoals Bioshock een regelrechte kaskraker wordt!

Populair Nieuws