Call of Duty 4: Modern Warfare Preview

Preview
vrijdag, 17 augustus 2007 om 19:48
xgn google image
Call of Duty 4: Modern Warfare, het is even wat anders dan Duitsers afknallen in de tijd van Hitler. Deze keer zijn het Russen, Irakezen, Afghanen en noem het maar op. Niets is te gek. Het is nu eenmaal het moderne strijdperk, en alles is toegestaan!
Welcome, to Modern Warfare!

Huh? Waar zijn die Duitsers gebleven?

Sommigen van jullie zullen nu een beetje verbaasd om hun heen kijken vanwege het feit dat het strijdtoneel zich heeft verplaats van de 2e wereld oorlog naar de moderne tijd. We zijn namelijk van Call of Duty gewend om Duitsers af te knallen in het tijdperk van Hitler. Toch is het niet zo verwonderlijk dat Infinity Ward juist nu op de proppen komt met een Call of Duty die zich afspeelt in de moderne tijd. De plannen voor deeltje 4 lagen namelijk al klaar voordat Call of Duty 2 werd ontwikkeld. Toch wilden ze als eerste een vervolg klaarstomen om vervolgens alle aandacht op Call of Duty 4 te kunnen vestigen.
Dit is ook gelukt, want zoals hierboven al vermeld is, is het 3e deel in de Call of Duty reeks niet ontwikkeld door Infinity Ward, maar door Treyarch. Infinity Ward wil namelijk met dit deel de actie naar een nieuw niveau brengen. Het moderne tijdperk is daarom ook de perfecte kandidaat. Ze willen de actie op verschillende plekken laten plaatsvinden. Dit was ook zo in de eerste en tweede Call of Duty games, maar toendertijd in de 2e wereld oorlog hadden ze de techniek nog niet om snel van de ene plek naar de andere plek toe te vliegen. Nu wel, met als gevolg dat hetzelfde personage de ene dag in Rusland zit, en de volgende dag ergens in Irak. De actie zal dan ook erg gevarieerd zijn en zal soms drastisch veranderen. Van het vechten onder de brandende zon in Irak, tot en met het infiltreren van schepen in het holst van de nacht onder een volle maan, Infinity Ward belooft het ons.

Intensiteit en knallen

Nu kennen we natuurlijk wel al die beloftes van ontwikkelaars, maar hoe zit het nu precies met de gameplay? Nou, deze zal vrijwel identiek zijn aan die van Cal of Duty 2; lekker veel actie, intense gevechten, lineaire gameplay en natuurlijk veel knallen. Daar staat de Call of Duty game reeks namelijk beken om, de intensiteit. Zo zul je alle bekende gameplay elementen in de vorige delen meteen terug zien in dit deel. De manier waarop je inzoomt, hoe je schade oploopt (als je geraakt wordt gewoon even ergens gaan staan waar je veilig bent en het komt allemaal wel weer goed), hoe je teamgenoten zich gedragen etc. Het komt allemaal heel erg bekend voor, maar het is toch net even anders. Zo zitten er in Call of Duty 4 heel wat nieuwe opties die de game ervaring tot een hoger niveau tillen. Kon je in de eerste Call of Duty games alleen maar knallen met antiek geschut, kun je in deze games de meest moderne wapens voorzien van vele gimmicks en extraatjes die jou in staat stellen nog meer vijanden vol te pompen met lood. Zo kun je je wapens uitbreiden met nieuwe vizieren, lasers voor extra precisie, granaatwerpers voor extra vuurkracht en handvatten voor wat meer stabiliteit. Al deze nieuwe snufjes moderne techniek kun jij op je schietgerei monteren wanneer je dat maar wilt.

Realistisch, maar toch arcade

Dit klinkt allemaal wel erg realistisch, maar het is en blijft Call of Duty. Het is eigenlijk een soort van arcade shooter, maar met een aantal gameplay elementen die er toch wat tactiek doorheen gooien. Als eerste heb je natuurlijk al die gadgets, maar ten tweede ook de alternatieve routes die je kunt nemen. Call of Duty is namelijk altijd al een lineaire game geweest. Dit hebben ze een beetje proberen te veranderen door er alternatieve routes doorheen te gooien. Het is nu namelijk mogelijk om je vijanden te flanken om ze zo sneller en gemakkelijker af te maken. Natuurlijk blijft het lineaire aanwezig (iets wat Infinity Ward ook zelf toegeeft), maar wel in mindere mate. Ook hebben ze het realisme gehalte omhoog proberen te krikken qua graphics. De game ziet er namelijk bijzonder goed uit terwijl de makers nog steeds de Call of Duty 2 Engine gebruiken! Alhoewel helemaal herschreven, is de grafische stijl van Call of Duty 2 nog erg aanwezig, alleen dan veel mooier en gedetailleerder. Zo zien de rook effecten er beter uit, de personages, de wapens, de volledig verwoestbare omgeving (losse objecten, auto’s, kisten, tonnen etc.) enzovoorts.

Multiplayer mayhem

En nu zal iets over de multiplayer vermelden. Deze zal in grote lijnen hetzelfde zijn als die in Call of Duty 2, alleen een stuk uitgebreider en natuurlijk beter. In Call of Duty 2 was rondrennen en knallen zonder na te denken aan de orde van de dag. In deeltje 4 ook nog wel een beetje, maar nu wordt het allemaal wat tactischer. Zo kun je mensen besluipen en ze met een mes om het leven brengen. Ook is het mogelijk om nu als sluipschutter door het leven te gaan waardoor jijzelf niet al te veel mee krijgt van de typische Call of Duty chaos. Infinity Ward heeft er nu ook een rangsysteem ingebouwd die ervoor moet zorgen dat de multiplayer een stuk langer leuk blijft. Want net zoals in Battlefield 2 krijg je punten als je iemand dood schiet. Des te meer punten, des te meer kans je hebt om in rang te stijgen. Stijg je eenmaal in rang, dan worden er wapens voor je unlockt die je kunt gebruiken in de multiplayer games.

Conclusie

Al met al ziet het er naar uit dat Call of Duty 4: Modern Warfare een van de betere Call of Duty games gaat worden. De nieuwe hedendaagse setting en de wat realistischere gameplay moeten ervoor zorgen dat een groter publiek bekend raakt met de Call of Duty games. Of het een topper wordt, moeten we nog afwachten.

Populair Nieuws