Borderlands 2 Preview

Preview
vrijdag, 26 augustus 2011 om 18:00
xgn google image
Borderlands deed iets tofs. Het was een shooter die zich liet kenmerken door RPG-elementen. Toch was de game alles behalve perfect. Borderlands 2 doet dan ook een hoop dingen beter. Wat allemaal? Dat lees je in deze impressie.
Borderlands viel op toen het uitkwam in 2009 vanwege een aantal aspecten: cel-shaded uiterlijk, co-op voor vier personen en het was ook nog eens een shooter die RPG-elementen hanteerde. Je merkte gewoon dat de game op zoek was naar vernieuwing. Maar mensen die Borderlands gespeeld hebben, weten dat de game niet perfect was. Alleen al het verhaal was verre van interessant en voor veel mensen niet te volgen. Goed nieuws: Borderlands 2 zal meer verhaal gedreven zijn.
Slimmere vijanden
Maar er is meer, veel meer. Borderlands 2 heeft namelijk een aantal vernieuwingen die we hier stuk voor stuk zullen bespreken. Allereerst worden de vijanden een stuk slimmer. Het zijn minder domme schaapjes die aan kuddegedrag doen. In Borderlands 2 zullen vijanden namelijk meer individueel optreden. Denk dus nóg beter na hoe je speelt. Behalve dat ze sneller alleen zullen handelen, zullen ze bovendien ook meer met elkaar samenwerken. Zo zagen wij een level met twee hele kleine robots die samenwerkten waardoor het er meteen al een stuk lastiger uitzag. En net zoals wij mensen elkaar weer tot leven willen wekken, geldt in Borderlands 2 dat robots elkaar ook zullen genezen als ze dood zijn. Wees dus snel met het zooitje om zeep leggen, want voor je het weet is iedereen weer op de been.
Gebruik maken van omgevingen
Daar houdt het niet bij op, want Borderlands 2 zal hele toffe nieuwe omgevingen kennen. Omgevingen met meer variatie, maar ook met meer hoogteverschillen. Het zijn deze hoogtes waar vijanden gebruik van zullen maken. Dus het zou goed kunnen dat jij ergens rondloopt en dat een vijand jou van bovenaf aanvalt. Niet getreurd, ook jij zelf kan natuurlijk je voordeel trekken uit het verschil van de omgevingen. Duidelijk is in ieder geval dat de vijanden moeilijker zullen worden om tegen te vechten. Borderlands 2 zal een stuk minder voorgeprogrammeerd zijn dan deel één wat voor verrassende wendingen zal zorgen.
Omgevingen komen meer tot leven
Borderlands 2 is net als deel één weer cel-shaded. Hoewel het grafisch er gelijk uitzag als deel één, in die zin dat details niet nog scherper waren, zag Borderlands 2 er uiteindelijk toch wel mooier uit. Hoe kan dat? Simpel. In deel één had je het gevoel regelmatig je te bevinden in uitgestorven of kale omgevingen. Deel twee zal meer dan ooit tot leven komen. Zo zagen we een level waarbij er stoom kwam uit machines, erg leuk gedaan.
Kleine verbeteringen
Een ander punt van verbetering is de kaart. In deel één had je wel een kaart, maar niet één die echt heel duidelijk was. Regelmatig vereiste het wat knoppenwerk om vervolgens uit te vogelen welke kant je op moest met z'n allen. In Borderlands 2 zal er een rader zijn op de kaart, het wordt dus een stuk gebruiksvriendelijker. Goed gedaan!
Wat ook goed gedaan is, hoewel we dit nog niet zelf hebben kunnen ervaren, zijn de auto's. In Borderlands gebeurde het regelmatig dat je ergens reed en met een autp en het kreng zomaar bleef haken waardoor het al een missie apart was om de auto weer normaal op de weg te krijgen. Er is ons verteld dat dit verbeterd is en je in deel twee dus minder zal blijven haken.
Het mag duidelijk zijn dat Borderlands 2 veel verbeteringen zal hebben, van kleine dingen tot grote aspecten. Uiteraard is er ook gewoon veel herkenning. Bepaalde type vijanden zul je opnieuw moeten kleineren, denk aan bijvoorbeeld skags en psycho's. Maar ook nieuwe vijanden zullen geïntroduceerd worden. En het leuke is dat de vijanden onderling ook nog weer eens met elkaar bekvechten. Om de vijanden goed de baas te kunnen worden, is het van belang dat spelers goed kunnen upgraden en sterker worden. Het skill-systeem zal verbeterd worden. En ook zal het makkelijker worden om samen verder te kunnen.
Uiteraard kunnen we nog geen oordeel vellen of dit ook daadwerkelijk allemaal goed uitpakt, gezien we alleen een presentatie bijwoonden en de game zelf nog niet gespeeld hebben. Tevens is de vraag wat er gaat gebeuren met het oppakken van items. In deel één liep je rond en moest je met één druk op de knop alle voorwerpen steeds van de grond oppakken. Het nadeel daarvan was dat je alles oppakte en het nooit echt duidelijk was wat je oppakte. Nadien moest je maar weer spulletjes droppen of verpatsen.
Co-op titel om in de gaten te houden
Maar we hebben er vertrouwen in dat ook dit in deel twee anders aangepakt zal worden. Borderlands was al een sterkte game, maar Borderlands 2 gaat duidelijk beter worden. Met vijanden die slimmer worden, een map die verbeterd is, nieuwe vijanden, een nieuw skill-systeem en een verhaal dat belangrijker zal zijn dan doorvoor, ziet het er naar uit dat Borderlands 2 een ijzersterke game gaat worden. Het zal geen diepgaande vernieuwingen teweeg brengen, want het zijn puur de spelmechanieken de verder verbeterd worden. Maar dat mag de pret niet drukken. Als je van co-op houdt wordt dit sowieso een titel om in de gaten te houden, want met vier man de beuk erin gooien kan voor heel wat vermaak zorgen.