Deus Ex - De serie tot nu toe

Article
vrijdag, 26 augustus 2011 om 17:00
xgn google image
Ontwikkelaar Ion Storm Inc. staat vooral bekend om het maken van de eerste twee Deus Ex games. Nu het bedrijf niet meer bestaat is het aan ontwikkelaar Eidos Montreal om van Human Revolution een nieuwe topgame te maken. In deze special nemen we de geschiedenis van de Deus Ex franchise eens grondig onder de loep.
De Deus Ex franchise heeft een hele reeks fans achter zich staan. Het eerste deel, dat werd uitgebracht in 2000, wordt nog steeds beschouwd als één van de beste science fiction shooters ooit. De unieke mix van verschillende genres en de openheid van de wereld was ongekend en wist erg veel indruk te maken. Iets later verscheen Deus Ex: Invisible War, maar dit vervolg was minder indrukwekkend. Eidos probeert de franchise terug naar de oude glorie te herstellen met het derde deel, Deus Ex: Human Revolution. Vandaag gaan we wat dieper in op de franchise.
Deus Ex
In de eerste Deus Ex game maakte je kennis met JC Denton die deel uitmaakt van een futuristische wereldpolitie genaamd UNATCO. De leden van UNATCO zijn stuk voor stuk aangepast met mechanische lichaamsdelen. Denton en zijn broer zijn de enigen die aangepast zijn met nieuwe nanotechnologie die door hun bloedvaten stroomt, waardoor zij sterker en sneller zijn en elk deel van hun lichaam kunnen verbeteren. UNATCO vecht tegen terroristische organisaties, gangsters en een ziekte genaamd 'De Grijze Dood'. Maar alles is niet zoals het oogt en al snel raak je verwikkeld in een wereldwijde samenzwering.
Verbeter jezelf
Maar wat maakte dit eerste deel zo goed? Deus Ex was een science fiction actie rollenspel/shooter, een combinatie die goed werkte, want de rollenspel elementen zorgden ervoor dat je erg veel verschillende soorten personages kon maken. Wie goed speelde kreeg ervaringspunten, punten die je kon uitdelen aan elf verschillende functies die je lichaam verbeterden. Zo kon je bijvoorbeeld een personage aanmaken die zichzelf onzichtbaar kon maken. Erg handig als je van plan was om het hele spel als sniper uit te spelen. Wie liever met machinegeweren zijn tegenstanders bestormt kon dan weer een groter levensbalkje krijgen door middel van een synthetisch hart en verbeterde spieren. Het concept is tot op heden nog steeds erg origineel en de gameplay was erg vlot voor zijn tijd.
Vrijheid
Door al deze krachten voelde je je een superheld terwijl je over daken van gebouwen sprong. En als je klem zat, kon je altijd wel een uitweg vinden. Neem nu een deur die op slot zit. Om verder te komen kon je; het slot kraken, de deur opblazen, de code van het beveiligingssysteem zoeken, de sleutel zoeken, een andere weg zoeken, etcetera. Op diezelfde wijze kon je vijanden ook op tal van verschillende manieren omleggen. Daarnaast onderscheidde Deus Ex zich ook van andere shooters uit die tijd. Unreal Tournament en Quake 3 brachten harde actie maar het was vaak ver zoeken naar een verhaallijn. Deus Ex legde erg veel focus op een sterk verhaal en gaf je zelfs de mogelijkheid om op zoek te gaan naar verborgen missies. Het was deze vrijheid gemengd met de enorme mogelijkheden van je met nanotechnologie volgepompte lichaam, die deze game zo uniek en memorabel maakte.
Deus Ex: Invisible War
Hierna was het de beurt aan Deus Ex: Invisible War, dat het nieuwe hoofdpersonage Alex D. introduceerde. Het verhaal speelt zich zo’n 20 jaar af na de gebeurtenissen van het eerste deel en de wereld is aan het herstellen van een zware depressie. Alex is een weeskind en leert in de Tarsus Academy om met wapens om te gaan. De Tarsus Academy heeft hem voorzien van biologisch aangepaste technologie, die zijn lichaam sterker en sneller maken. Op een dag wordt Alex naar Chicago gestuurd, waar terroristen de stad - en Alex’ pleegouders - tot as hebben gelegd met behulp van nanotechnologie. Eén dag later wordt de Tarsus Academy aangevallen door dezelfde terroristen en dan mengt Alex zich, samen met zijn technologische lijf, in de strijd.
Inspiratieloos
Deus Ex: Invisible War werd minder goed ontvangen dan zijn voorganger. Dit had te maken met het gebrek aan vernieuwing. Je kon nog steeds je lichaam helemaal aanpassen en verbeteren zoals jij het wil, maar wat meer extra mogelijkheden waren zeer welkom geweest. Daarnaast was ook de vrijheid om tegenstanders aan te vallen zoals jij het wil, verzwakt. Het leek wel alsof de inspiratie bij ontwikkelaar Ion Storm Inc. helemaal weg was. Het spel was hierdoor meer lineair en het einde van de game gaf je het gevoel dat de ontwikkelaar niet voldoende tijd had gekregen om de game af te werken.
Het probleem van Deus Ex: Invisible War lag dus vooral in de afwerking. Er werd duidelijk geprobeerd om het niveau van de vorige game te halen, maar het mocht niet baten. Ook de AI was niet zo sterk als voorheen en was zwakker dan die van andere shooters. Waar dit tweede deel wel sterk in was, was de verhaallijn. Ook deze keer waren er flink wat zijmissies die je dieper in de wereld van de cyberpunk duwden. Het stemmenwerk was ook buitengewoon goed, het is dan ook door die goede sfeer dat het spel wereldwijd toch nog mooie recensies ontving.
Deus Ex: Human Revolution - Omgebouwd
Het verhaal lijkt ook in het aankomende Deus Ex: Human Revolution helemaal goed te zitten. Deze game is een prequel op het origineel en het technologisch verbeteren van een menselijk lichaam is nog niet helemaal ingeburgerd. Er is dan ook een zeer gewelddadige groep die van mening is dat we niet voor god mogen spelen en lichamen niet mogen aanpassen. Je speelt als Adam Jensen, een bewakingsagent uit de private sector. Na een aanval wordt hij wakker met een aangepast lichaam en lijkt hij meer op een robot dan op een mens. Hij is het symbool geworden van een veranderende wereld, maar wie heeft hem omgebouwd en waarom?
Strategische mogelijkheden
Human Revolution moet een ode worden aan het eerste deel en dus heeft ontwikkelaar Eidos Montreal beloofd dat de speler weer heel wat vrijheid krijgt. De gameplay is dan ook op te delen in verschillende aspecten: vuurgevechten, sluipen, hacken, verkenning en sociale interactie. Je kunt er dus voor kiezen om je lichaam in deze verschillende aspecten te verbeteren, maar het is ook mogelijk om de hele tijd te wisselen en telkens je tegenstanders op een totaal andere wijze uit te schakelen.
De wereld rondom je leeft, zo kun je converseren met een groot aantal mensen om van hen informatie te vergaren in ruil voor het uitvoeren van een missie. De zijmissies die je doet zijn dus volledig afhankelijk van de mensen waarmee je praat. En zelfs deze zijmissies kunnen weer tot andere zijmissies leiden. Het mag duidelijk zijn dat Human Revolution een zeer diepe game lijkt te worden met flink wat opties.
De kunstmatige intelligentie, ofwel AI, lijkt ook helemaal snor te zitten, want de vijanden maakten het collega Eke tijdens zijn speelsessies flink lastig. Een paar kogels zijn al genoeg om je om het leven te brengen en dus ben je genoodzaakt om een goede strategie te bedenken. Hiermee neemt Human Revolution afstand van andere hedendaagse shooters, waarbij je een heel arsenaal kogels kunt absorberen. De game brengt een oude bekende speelstijl in een nieuw jasje.
En dat nieuwe jasje ziet er volgens collega Eke niet alleen geweldig uit, de gameplay zou ook erg goed zijn. Hij gaf Deus Ex: Human Revolution dan ook een overweldigende 9.6 in de recensie!
Deus Ex: Human Revolution is vanaf vandaag verkrijgbaar. Science fiction en cyberpunk fans zullen dus weer een hele tijd geen daglicht te zien krijgen.