De koning der co-op games is weer terug.
Borderlands heeft die titel een paar jaar geleden geheel terecht gekregen en vele liefhebbers van het genre werden dan ook blij toen het tweede deel werd aangekondigd. Spectaculairder zou het worden, met nóg meer opties. Op de Gamescom kreeg men te zien welke kant Gearbox Software wil opgaan – en of de ontwikkelaar wel goed bezig is.
Het spel komt alweer over exact een maand uit en dat betekent dat de versie die wij hebben gezien, wellicht de laatste versie zal zijn voordat het spel de productie ingaat. Nog niet de grand finale en de grote test, maar wel een zekere belangrijke generale repetitie. Of er nieuwe dingen zijn bekendgemaakt? Zeker. Zo was er de eerste ervaring met de mechromancer.
De vijfde klasse
We hebben al in de
voorgaande vele impressies gelezen wat we met
talent trees en klasses
als Siren, Commando, Gunzerker en
Assassin kunnen doen; iedere klasse heeft zo zijn eigen wijze van vechten en geweren gebruiken – iets wat Borderlands 2 altijd zo breed en compleet maakte. Maar er is dus ook een vijfde klasse, eentje die nieuw is. Eentje die je overigens niet zomaar krijgt; enkel bij het pre-orderen van het spel krijg je toegang tot de klasse. En als je dat niet hebt gedaan, dan kun je binnen zestig dagen na de release de klasse in downloadbare content verwachten.
Wat je van de klasse mag verwachten is, zoals de naam doet vermoeden, het besturen van de zogenaamde mechs. De mechromancer krijgt de controle over de Deathtrap – het doet je zeker denken aan Claptrap uit de vorige game - een soort robot die vijanden bij elkaar brengt en ervoor zorgt dat ze heftige schade toegebracht zullen krijgen. Daarnaast krijgt de mechromancer de zogenaamde Close Enough-vaardigheid. Eentje die ontzettend handig is, aangezien elk gemist schot toch via een omweg de vijand bereikt.
Tijdens de presentatie werd dan ook gezegd dat dit een uitstekende klasse voor de beginnende speler is, maar dat betekent zeker niet dat hardcore spelers er niks mee zullen hebben. Met de nodige tactieken en dergelijke zul je als begaafde speler absoluut soms nog moeite hebben met de klasse – indien je het maximale eruit wil halen.
Gecontroleerd chaotisch
Wat opviel tijdens de speelsessie was dat het er vrij chaotisch aan toe ging. Op een goede manier, dus eigenlijk zou je het gecontroleerd chaotisch kunnen noemen. Het gaat nooit over de grens, dus je zult geen enkele keer met je handen in je haren zitten omdat je helemaal gek wordt van het grote aantal tegenstanders dat je tegenkomt. Nee, mede door de goede spreiding van vijanden zul je nooit het gevoel krijgen dat het soms ietwat te veel wordt.
Moeilijk
Kanttekening daarbij is echter dat het allemaal erg moeilijk is. Chaotisch of niet, je zult elke keer moeite hebben. Je zult dan ook flink zuinig en geconcentreerd te werk moeten gaan, gezien de hoeveelheid munitie die je hebt. Dat is namelijk niet veel. Helemaal niet veel zelfs. Het jammere is dat er ook weinig munitie te vinden is, als je eenmaal bezig bent. Tenminste, zo was dat wel het geval bij de specifieke gamemodus waar je verschillende vlagen aan tegenstanders moest verslaan.
Je kunt dan wel met een tegenargument komen door te zeggen dat zo de uitdaging erin blijft, maar dat is niet helemaal het concept van Borderlands. Natuurlijk moet het moeilijk blijven, maar niet ten koste van het schieten. Je speelt immers een game waar honderdmiljoenmiljard wapens in zitten, en het leukste is dan om daar ontzettend veel plezier aan te beleven. Zóveel plezier kregen we echter niet, wat dus voornamelijk door het gebrek aan munitie kwam.
Toffe eindbaas
Vergeet echter alsjeblieft niet dat dit enkel een klein minpunt is, want Borderlands 2 zit vol met geweldige uitdagingen, missies en eindbazen. Met name dat laatste gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat men van Borderlands 2 gaat houden. Zeker op co-op gebied, net als bij het eerste deel. Tijdens de presentatie werd een gevecht met de Terramorphus getoond, waar vier man tegen probeerde te vechten. En ja, het was moeilijk. Erg moeilijk. Niet moeilijk in de zin van dat er te weinig munitie was, maar moeilijk in de zin van dat je echt een tactiek moet bedenken om de Terramorphus te verslaan. Het mooie was dat tijdens de presentatie de eindbaas niet werd verslagen, dus dat betekent dat er aan uitdaging geen gebrek is in Borderlands 2.
Het komt goed
Trek je dus niet teveel aan van het gebrek aan munitie; geniet van de wetenschap dat Borderlands 2 genoeg uitdaging en plezier biedt. Gearbox Software moet echter aan dat ene negatieve punt zeker wat doen, zodat het bedrijf ervoor kan zorgen dat we weer met een absolute topgame te maken heeft. En Gearbox Software kennende, komt het helemaal goed. Kortom; Borderlands 2 maakte opnieuw indruk, ditmaal op de Gamescom. En dat komt toch echt door die eindbaas.