Beyond: Two Souls Preview

Preview
dinsdag, 21 augustus 2012 om 19:00
xgn google image
Quantic Dream is een bedrijf dat bijzondere spellen maakt. Bijzondere spellen in de zin van dat je het spel niet zomaar een spel kunt noemen, maar eerder een hele ervaring. Dat is de ontwikkelaar al twee keer succesvol gelukt met Fahrenheit en Heavy Rain. Met name de laatstgenoemde game kreeg veel waardering van het publiek. Nu is het tijd voor een nieuwe game; Beyond: Two Souls.
Dit keer gaat David Cage, het geestelijk brein van de games van Quantic Dream, nog een stapje verder. Nu ligt de focus nóg meer op de emotie en ervaring van mensen. Om dat te doen heeft Cage onder andere de actrice Ellen Page (Juno, Inception) ingehuurd om het acteerwerk in de game flink te verbeteren. Inderdaad; het acteerwerk staat boven de gameplay.
Zo realistisch mogelijk
Bijna alles van het spel is namelijk opgenomen door ingehuurde acteurs, dus dat betekent dat alles wat je in het spel ziet daadwerkelijk in het echt is geregistreerd. Hoe dat allemaal zo specifiek kan? Nou, dat komt door het feit dat elk acteur allemaal kleine en grote balletjes op hun lichaam (inclusief gezicht) geplakt krijgen. Die balletjes versturen boodschappen naar de camera en de computer, zodat de computer het daarna kan verwerken tot een echt 3D-model.
David Cage vertelde tijdens zijn presentatie op de Gamescom dat het qua kosten helemaal niets uitmaakt dat het spel zo wordt gemaakt. Het budget voor Beyond: Two Souls is namelijk hetzelfde als die bij de ontwikkeling van Heavy Rain. Juist door het feit dat je bijna alles niet pixel voor pixel hoeft na te bouwen, is het voor Quantic Dream een stuk makkelijker om alles te maken. Cage sprak over een heel makkelijk proces: eerst alles opnemen, dan het ‘nep’ maken op de computer, om vervolgens het weer na te bouwen. Heel simpel gezegd; een echt personage wordt omgedoopt tot een gamepersonage.
Ellen Page
Zo kun je gewoon een hout blokje gebruiken als een telefoon; het wordt toch allemaal weer omgebouwd op de computer. Maar om een simpel persoon gebruiken voor al het acteerwerk; nee. Daar moet je toch een goede actrice voor hebben. Ellen Page in dit geval. Toch zijn er wat vraagtekens bij de aanstelling van Ellen Page. Het is immers een actrice die het best tot haar recht komt bij humor- en ADHD-films. Denk aan Juno of de ietwat onbekende film – maar toch zeker een aanrader – Super.
Het kwam dan ook tijdens de filmpjes best akelig over, zo’n serieuze Ellen Page. Dat is jammer. Maar David Cage zegt dat, door het feit dat Ellen Page sinds haar tiende is begonnen met acteren, Ellen zo geschikt is omdat men weet hoe ze er jong uit ziet en hoe ze is ontwikkeld. Gezien het gegeven dat het spel tussen het 9e en 24e levensjaar van Jodie Holmes speelt, is dat uiteraard voor Ellen Page en Quantic Dreams zeer handig.
Twee zielen
Tot zover het acteren, want waar gaat de game überhaupt over? Daar is vooralsnog weinig over bekend. Ook bij Heavy Rain wist men pas bij het uitbrengen van het spel waar de game precies over ging, en dat is ook bij Beyond: Two Souls het plan. In ieder geval is het concept wel bekend. Je speelt Jodie Holmes, een meisje dat er op een gegeven moment achter komt dat ze een tweede ziel heeft. Een ziel die eigenlijk het lichaam verlaat en naar de hemel gaat, maar in Jodie’s geval is deze al in haar leven ontsnapt. Maar dat is niet erg, aangezien Jodie nu gebruik kan maken van de krachten van deze ziel.
Nog weinig haast
Dat klinkt misschien nog onduidelijk en complex, maar Cage wilde nog niets vertellen over de oorsprong van Jodie’s tweede ziel. Cage wilde eerst laten zien wat je met zo’n ziel doen. En dat is veel. Tijdens de presentatie werd een situatie getoond waar Jodie achter een auto verschool, en dat terwijl er een heel politieteam achter haar aan zit. Haar tweede ziel kan echter ervoor zorgen dat een auto ontploft, of dat de kerkklok omlaag valt. Allerlei dingen om ervoor te zorgen dat de politie wordt uitgeschakeld.
Het kwam echter niet zo heel erg best over. Het leek alsof je als speler urenlang de tijd kreeg om bepaalde keuzes te maken, iets wat in Heavy Rain juist terecht werd bestraft. Misschien lag het aan deze demo, maar het begon op een gegeven moment wel vervelend te worden dat je gewoon rond kon dwalen met je ziel. Daar moet meer tempo in, om zo de uitdaging erin te houden. Nu leek het meer op een heel makkelijk spelletje.
Vertrouwen
Maar men moet vertrouwen hebben in Quantic Dream. Ook bij de ontwikkeling van Heavy Rain had men vraagtekens, want het concept en de uitwerking kwam steeds niet goed naar voren. Eén ding is wel duidelijk; de manier waarop deze game is gemaakt is bijzonder en mag zeker gewaardeerd worden. Nu hopen dat Quantic Dream het karweitje afmaakt met de gameplay, maar gezien de portfolio van het bedrijf is het vertrouwen er zeker.

Populair Nieuws

Laatste Reacties