Blur Preview

Preview
door Limpie
dinsdag, 23 maart 2010 om 20:00
xgn google image
Men neme: eenmaal racegame, eenmaal Mario Kart en eenmaal internet verbinding. Deze gooi je samen in een grote pot, vier minuten roeren en je hebt Blur. Blur is namelijk de racegame die gaat proberen om wapens zoals in Mario Kart toe te passen in een semirealistische racegame.
Bliksem, laser, licht, turbo
Afgelopen week zijn wij met Blur aan de slag gegaan om te kijken of deze game kan waarmaken wat ervan wordt verwacht. Verwacht wordt namelijk dat Blur straks echt de fun factor van Mario Kart gaat gebruiken om zo een racegame als Gran Turismo vanuit een heel ander perspectief te kunnen bekijken.
Het allerbelangrijkste dat gebruikt is om deze fun factor te kunnen gebruiken zijn de wapens. Deze zijn er namelijk net als bij Mario Kart in allerlei vormen, soorten grootten en maten. Tijdens de races die wij hebben geracet hebben we verschillende wapens kunnen gebruiken, en allemaal waren ze handig en gaven ze inderdaad het gevoel dat je verwacht. Namelijk het gevoel dat je eens lekker iedereen overhoop gaat schieten en de race daardoor kunt winnen.
Het voordeel dat je hebt is dat je de verschillende wapens al ziet voor je ze oppakt. Zo wordt het spel namelijk een stuk tactischer doordat je bijvoorbeeld een turbo pakt als je al voorop ligt terwijl je een laser pakt als er nog iemand voor je zit die aan de kant moet. Op verschillende plekken op het circuit liggen ook weer verschillende wapens. De echt goede en grote wapens liggen vaak op een net iets lastigere plek dan de minder effectieve wapens.
Blur Screenshot 139040 Blur Screenshot 139038 Blur Screenshot 139036
Veel, maar niet teveel
Hoe groot het arsenaal aan wapens in Blur precies is, is niet helemaal duidelijk op dit moment en zal blijken op het moment dat je het spel straks in huis hebt. Toch is in ieder geval zeker dat er veel wapens zijn, en je vindt er ook genoeg onderweg. Afhankelijk van de grootte van een circuit vind je onderweg namelijk gemiddeld vier tot vijf plekken waar wapens liggen. Zo zal het circuit niet overlopen van lichtflitsen en laserstralen maar moet je wel altijd op je hoede blijven.
Bekende wapens uit Mario Kart die je tegen kunt komen zijn turbo’s en bliksems. Deze lijken namelijk qua effect veel op die van Mario Kart. Een wapen zelf zul je echter nooit echt zien dus uiterlijk valt moeilijk te vergelijken. Je ziet namelijk een symbool dat het wapen weergeeft in je scherm op het moment dat je het oppakt. Op het moment dat je een wapen gebruikt zie je vaak een laser of lichtflits, maar echt iets fysieks neem je niet waar.
Andere wapens die we gezien hebben zijn laser kogels die lijken op de schildjes, een schild dat veel weg heeft van het sterretje en bommen die logischerwijze veel weg hebben van de bommen in Mario Kart. Echt vernieuwende wapens hebben we nog niet gezien, maar de laatste jaren laat ook Mario Kart weinig plek tot vernieuwing over. Dit betekent overigens niet dat er geen nieuwe wapens zullen komen. Alle wapens voelen in ieder geval goed aan en omdat je gericht kunt kiezen wordt het bijna een sport om een bepaalde lijn te rijden om zo de juiste wapens te krijgen.
Blur Screenshot 127101 Blur Screenshot 127099 Blur Screenshot 127097
Stadsrace
De circuits waar wij op hebben gereden waren in een stad, en zagen er goed gedetailleerd uit. Er stonden namelijk een hoop gebouwen om de baan heen die er uiteraard niet allemaal hetzelfde uitzagen. Verder stonden er ook verschillende objecten langs de kant van de weg zoals straatverlichtingen. Ondanks dat de circuits overigens niet het meest belangrijk zijn valt dus te zien dat er toch een hoop aandacht aan is besteed, het oog wil natuurlijk ook wat. Je waant je weliswaar niet ineens op een echt circuit maar dat verwacht je ook niet bij Blur.
De circuits waarop je rijdt zijn in ieder geval ook niet allemaal hetzelfde en maken de strijd nog een stukje leuker dan dat je gewend bent in een normale racegame. Zeker doordat je bijvoorbeeld ook hoogte verschillen hebt, en dus niet simpel rechtuit rijdt. Je racet op ieder circuit met acht man tegen elkaar en dit kan zowel off- als online. Uiteraard is offline leuk, maar online veel leuker. Vooral als je wat langer bezig bent wordt het leuk, want als je goed racet verdien je punten, waardoor je in een hoger klassement terecht komt. De strijd is online ook veel echter doordat er over de inzet van wapens wordt nagedacht.
Een echt doel heb je dus niet in Blur, maar dit is in racegames nooit echt een probleem geweest en dus ook dit keer niet. Natuurlijk moet je om alles te kunnen spelen wel goed racen en circuits unlocken, maar dat is dan ook echt het enige wat echt belangrijk is. Het grootste wat van belang is, en wij ook zo ondervonden hebben, is toch echt het speelplezier. Dit komt ook doordat de besturing niet te moeilijk is, en je maar af en toe hoeft te remmen. Veel belangrijker is namelijk het sturen.
Een bikkelharde strijd
Blur geeft je uiteindelijk echt een game waarin de fun factor hoog is, en toch nog steeds realistisch oogt op het moment dat er geen wapens worden gebruikt. De wapens verzorgen dit speelplezier en verhogen de strijdlust die je hebt enorm. Hierdoor krijg je echt het gevoel ervoor te willen gaan en je kunt nog steeds verder naar voor komen als je achteraan ligt. Het spel zal dan ook leuk voor diegenen die normaal gesproken iets minder vaak racen. Wij verwachten dan ook dat dit één van de betere 'racegames' van 2010 gaat zijn.

Populair Nieuws

Laatste Reacties