Just Cause 2 Review

door Limpie
dinsdag, 23 maart 2010 om 17:00
Er was eens een eiland onder controle van de Amerikanen, ergens in een hoekje van Azië. De leider werd alleen vermoord en zijn broer kwam aan de macht. De Amerikanen worden eruit gegooid, en Just Cause 2 gaat van start. Maar is het spel echt zo tof als het klinkt?
Panau Island
Just Cause 2 begint in een helikopter boven het eiland Panau. Je vliegt hier rond met een collega voor een geheime missie. Het eiland stond eerst namelijk onder de controle van de Verenigde Staten, maar sinds de president is verdwenen en zijn broer de macht heeft gegrepen, is de communicatie met de buitenwereld totaal verstoort. Jouw missie in het spel is dan ook het vinden van mensen op het eiland die je helpen bij het heroveren van Panau. Iets wat makkelijker klinkt dan dat het is.
Jij speelt in Just Cause 2 agent Rico Rodriquez en je hebt een leuke accessoire aan je lichaam die het je een stuk makkelijker maakt over het eiland te reizen. Je hebt namelijk een grijphaak aan je arm bevestigd, en in combinatie met je parachute, kun je je daardoor snel van locatie naar locatie verplaatsen. In het begin van het spel zal je helikopter aangevallen worden en verlies je een aantal memory cards. Deze mogen niet in vijandige handen vallen, dus spring je snel uit de helikopter en trek je aan je parachute. Op dat moment begint het spel echt.
Just Cause 2 Screenshot 139116 Just Cause 2 Screenshot 139112 Just Cause 2 Screenshot 139110
Geheime missie
Je bent dus op een geheime missie, maar helemaal in het geheim kom je al niet aan. Het luchtafweergeschut van Panau heeft het al op je voorzien en het leger en de politie zijn ook al vanaf het begin naar je op zoek. Dit zal je echter niet weerhouden van je missie, en iedereen die in jouw weg komt zal afgeknald worden.
Jouw grijphaak speelt een belangrijke rol in al deze actie. In het begin zal de grijphaak nog wat onwennig werken, maar als snel leer je de mogelijkheden en als je de techniek eenmaal onder de knie hebt, biedt het heel wat voordelen. Zo kun je met je grijphaak op een helikopter schieten om deze te hijacken, snel gebouwen beklimmen en in combinatie met je parachute gebruiken om in razende snelheid afstanden te overbruggen. Ook leuk is de mogelijkheid om vijanden ergens aan vast te binden. Als je eerst op de vijand schiet en daarna op een paal, zal deze hieraan opgehangen worden.
Naast de grijphaak heb je ook constant een parachute bij je en ook dit is een leuke goodie. Zo kun je van verschillende hoogtes en uit vliegtuigen springen zonder dat je dood gaat. Ook kun je jezelf door middel van je grijphaak vasthangen aan bijvoorbeeld een auto en ondertussen je parachute gebruiken. Op die manier wordt je meegetrokken en kun je ondertussen wel rustig schieten op de vijanden om je heen. Ook als je jezelf naar boven hebt geschoten met je grijphaak en je wilt rustig naar beneden afdelen, komt de parachute ideaal van pas.
Just Cause 2 Screenshot 139088 Just Cause 2 Screenshot 139118 Just Cause 2 Screenshot 139094
Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan
Het spel zal in een razend tempo aan je voorbij vliegen, maar dit betekent niet dat het spel een korte speelduur kent. In totaal ben je meer dan acht uur bezig om het spel uit te spelen, en wel een stuk meer als je alles doet wat de game te bieden heeft. In dit avontuur sta je er niet alleen voor. Je hebt namelijk een teammaatje uit Amerika meegenomen en ook is er iemand op het eiland die je helpt. Uiteraard zijn er ook een hoop wapens tot je beschikking, maar je zult af en toe wel goed moeten zoeken om ze te vinden.
Voorbeelden van wapens die je kunt vinden zijn rocket launchers, automatische geweren, pistolen en een hoop explosieven. Ondanks dat er veel munitie te vinden is, zul je toch ook zuinig met je middelen om moeten gaan. Het gebeurd namelijk geregeld dat je tekort komt. En dat is net vervelend als je in een vuurgevecht met tientallen tegenstanders terecht komt, zeker als ze ook nog eens met allerlei voertuigen en luchtondersteuning uitgerukt zijn.
Wat wel van belang is als je Just Cause 2 gaat spelen, is dat je over een goede controllerbeheersing beschikt. Vaak zul je namelijk snel van de ene locatie naar de andere locatie moeten springen, of je wapens trekken om vijanden om te leggen. Ook zullen er meerdere quicktime events voorkomen, waarvoor je iedere keer op andere knoppen moet drukken.
Het grootste gedeelte van je missie zal eruit bestaan dat je verschillende vijandelijke bases moet binnenvallen en vernietigen. Dit om ervoor te zorgen dat je weer grip kunt krijgen over het eiland en vaak heb je hier heel wat kracht voor nodig. Gelukkig is de kracht die je nodig hebt niet onhaalbaar, want je kunt gemakkelijk tijdens een missie een tank of ander wapen bestellen via een wapenhandelaar zodat je genoeg vuurkracht hebt om de vijand uit te schakelen.
Just Cause 2 Screenshot 131542 Just Cause 2 Screenshot 131544 Just Cause 2 Screenshot 131548
Bijna alles kan kapot
Ondanks dat je soms zuinig moet zijn met munitie zul je snel in de verleiding komen om je wapens, en dan vooral de explosieven, te gebruiken. Heel veel in je omgeving kan namelijk kapot. Overigens zal dit ook op bepaalde momenten tot je missie behoren, want anders kom je niet verder. Als dingen kapot kunnen wordt vaak in spellen ingeleverd op de grafische aspecten van een game, maar daar kunnen we dit keer zeker niet van spreken.
Grafisch haalt Just Cause 2 misschien niet de huidige top, maar de game gaat toch zeker goed mee. Zo zullen omgevingen goed vol zitten met details, ziet het eiland Panau er soms bijna levensecht uit, en ook water en vuur zien er beter uit dan in de meeste andere games. Daar komt bij dat ook aan de karakters redelijk wat tijd is besteed, wat ook goed te zien is.
Mooi aan de omgevingen van Just Cause 2 is dat er een grote variatie in zit, ondanks dat alles zich op één eiland afspeelt. In het noorden vindt je hoge bergen met sneeuw, verderop dwaal je door een tropisch regenwoud of wandel je over een goudgeel strand, en in het zuiden kom je in een hete woestijn terecht. Panau is dus zeker een groot eiland, wat een groot pluspunt is in het spel.
De grote van het eiland is ook van invloed op je algehele gevoel van het spel. Als je namelijk denkt aan een eiland, dan denk je meestal toch aan een wat klein stukje zand in de oceaan. Het eiland van Just Cause 2 is eigenlijk gewoon een compleet land, en dat komt de afwisseling tijdens het spelen echt ten goede.
Just Cause 2 Screenshot 139114 Just Cause 2 Screenshot 139106 Just Cause 2 Screenshot 139080
Spannende muziek op de juiste momenten
Just Cause 2 zit ook vol muziek, die keer op keer op het juiste moment weet te beginnen. Zo zal precies als een vuurgevecht begint de spannende muziek starten. Dit alles geeft een filmische sfeer. Ook klinken de geluiden van bijvoorbeeld auto's en wapens als echt.
Verder kent Just Cause 2 weliswaar geen multiplayer, maar door de omvang van het eiland en de vele mogelijkheden die je hebt, zul je de game niet snel beu zijn. Wel is er één factor die je controller nog wel eens de kop kan kosten, want soms is het wat onduidelijk wat je nou precies moet doen om verder te komen. Toch zul je er wel uitkomen als je goed oplet, maar dit is een klein minpuntje in een toch goed gelukt spel.
Een game van hoog niveau
Voor een spel dat zich nogal eens op grote hoogte bevindt, kun je spreken van een hoge kwaliteit game. Niet altijd is het spel even makkelijk en vaak is een tekort aan munitie lastig. Toch weet de grijphaak je in een razend snel tempo door de prachtige landschappen heen te trekken en duidelijk mag zijn dat Just Cause 2 net iets beter is dan goed. Mocht je dus nog een supersnelle, toffe shooter zoeken, dan is Just Cause 2 echt iets voor jou!