Hoe het 3D effect van de nieuwe DS kan werken

Article
woensdag, 24 maart 2010 om 16:50
xgn google image
Deze week werd dan opeens de Nintendo 3DS aangekondigd. Een leuke gadget waarin je in 3D kunt gamen. Wij namen de, vermoedelijke, technologie van het apparaatje eens onder de loep.
Nieuwe technologieën op gamegebied zijn altijd leuk. De nieuwste op dit gebied is waarschijnlijk parallax barrier. Deze technologie wordt vermoedelijk gebruikt in het nieuwe apparaat van Nintendo 3DS en wij hebben eens even haarfijn uitgezocht hoe de handheld 3D beelden achter haar scherm kan toveren.
Scherm in reepjes
De parallax technologie stelt de gamers in staat om via een schoenendooseffect 3D beelden te kunnen bekijken, zonder een brilletje te hoeven dragen. De technologie knipt hiervoor de beelden van twee of meer plaatjes in reepjes die vervolgens onderverdeeld worden in linker en rechter reepjes, ongeveer zoals in het onderstaande plaatje:
Weer aan elkaar plakken en de lens erop
Vervolgens worden de reepjes naast elkaar gelegd zodat ze weer één geheel vormen maar wel los van elkaar staan. Daarna wordt de lens geplaatst die ervoor zorgt dat de illusie van 3D toepast door de linker en rechter reepjes langs elkaar heen te projecteren, zoals je hieronder kunt zien:
Parallax houdt je hersens voor de gek
Doordat het linker oog de linker reepjes opvangt en het rechter oog de rechter deeltjes, worden deze in de hersenen tot één plaatje verwerkt. Doordat er in feite twee of meerdere plaatjes getoond worden en deze in reepjes worden geknipt lijkt het dus alsof je in een schoenendoos zit te kijken. Doordat de beelden via verschillende manieren worden weergegeven kun je je hoofd draaien waardoor het beeld lijkt mee te bewegen.
Deze technologie zou dus zeker gebruikt kunnen worden bij de nieuwe DS, en het zou ons niets verbazen als Nintendo ervoor gekozen heeft. Voor details moeten we echter de komende E3 afwachten.