Assassin's Creed Origins Preview - Egyptische pracht en praal

Preview
woensdag, 04 oktober 2017 om 18:00
xgn google image
Ubisoft liet 2016 aan zich voorbij gaan als releasejaar voor een nieuwe Assassin’s Creed. Opmerkelijk, maar ook een goed teken. Het zou namelijk kunnen betekenen dat de studio extra lang de tijd nam om een geweldige nieuwe game te brouwen. Of dat gelukt is, lees je in deze Assassin’s Creed Origins preview!
Over zo’n drie weken is het eindelijk zover. De langverwachte nieuwe Assassin’s Creed is eindelijk te spelen. Deze keer neemt Ubisoft je mee naar de woestijnen van het oude Egypte. In een grote wereld kan je piramiden verkennen, beesten villen en natuurlijk veel mensen een kopje kleiner maken.
Hoofdpersoon in dit nieuwste deel is Bayek. Deze man is de eerste van de lijn assassins waar de gamereeks om draait. In Assassin’s Creed Origins krijg je als speler een kijkje in hoe het eeuwenoude conflict tussen assassins en tempeliers is ontstaan.
Complotten vliegen je dus ook dit deel weer om de oren en onze geschiedenis is wederom het strijdtoneel van de twee partijen. De kaart waarop de speler missies kan vinden en mensen kan vermoorden is daarnaast de allergrootste tot nu toe. En wie eerdere games binnen de serie heeft gespeeld, weet dat de speelwerelden uit die delen al gigantisch waren.

Groot, groter, grootst

Origins daarom gigantisch noemen, is misschien nog wel een understatement. Want waar wij ons avontuur beginnen in een villa, worden we via de Nijl, landerijen en forten naar een stadje in aanbouw geleid. De reis eindigt bij een stad die onder zand is bedolven.
Hier moet wel bij worden gezegd dat het niet het begin van de game is. In hoeverre ook deze Assassin’s Creed een aantal scènes in het heden heeft, is niet duidelijk. Wel is zeker dat het een emulatie is: wie doodgaat of buiten een bepaald gebied loopt, wordt uit de simulatie gegooid. Er komt namelijk heel groot 'desynced' in beeld, net als bij voorgaande delen.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 1

Sterven aan de lopende band

Aangezien de speelbare map dermate groot is, komt dat laatste nauwelijks voor. Sterven gebeurt daarentegen om de haverklap. Hoewel een speltip (die in beeld kwam toen Bayek voor de zoveelste keer stierf) aangaf dat de moeilijkheidgraad aangepast kon worden, was die functie tijdens de preview niet terug te vinden.
Een van de grootste aanpassingen in Assassin’s Creed Origins is namelijk het vechten. Eerdere Assassin’s Creed spellen waren qua combat behoorlijk makkelijk. Sommige spelers beweren zelfs dat het eerder zo simpel was, dat rondrennen als Rambo geen probleem was. Voor hen is het mooi om te weten dat dit in Origins absoluut niet het geval is.
Alles en iedereen is een stuk sterker en, helaas, ook slimmer. Een kamp binnenrennen en tegenstanders stuk voor stuk doodmaken zit er niet meer in. In plaats daarvan hakken alle vijanden tegelijkertijd in op Bayek. Net als in eerdere titels zijn er verschillende soorten vijanden die, als ze samenwerken, het je extreem lastig kunnen maken. Zo zit er altijd iemand met een lange speer te prikken als je een andere persoon een mep wil verkopen en duwen de grote bruten je constant aan de kant.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 2

Allen tegen één

Het gebruik van bogen en slaappijltjes (zoals in Assassin’s Creed Black Flag) is dan ook zeker aan te raden om in ieder geval de boogschutters in een kamp uit te schakelen. Niets vervelender dan tijdens het bevechten van de kampcommandant constant geraakt te worden door pijlen en daardoor een combo te missen.
De kampcommandanten zijn namelijk al lastig genoeg. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende grote forten. Hoe kleiner een fort, hoe minder vijanden. Hoe groter het kamp, hoe meer normale vijanden en commandanten. De leider van het zootje is in zulke gevallen een heuse eindbaas die bepaalde tactieken zal gebruiken.
Tijdens de speelsessie werd dit duidelijk toen een van de commandanten expres de weg blokkeerde, zodat Bayek geen vrije doorgang had naar een nabije vuurkorf. Hierdoor kon een andere soldaat het vuur aansteken, waarna er extra troepen kwamen om Bayek onvriendelijk de deur te wijzen.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 3

Flinke kluif

Die extra troepen nemen ook altijd een extra sterke soldaat mee die een uniek wapen gebruikt en flink meer levenpunten heeft. Lukt het je om hem dood te maken, dan is zijn wapen voor jou. Wees wel gewaarschuwd dat drie kampcommandanten tegelijk al een behoorlijke kluif is om levend uit te komen.
Tijdens de één-op-één gevechten werd duidelijk dat er flink wat gerold zal worden. Ook is parryen, net als in Dark Souls 3, een aanrader. Combineer een perfect getimede block met een combo en je zal de vijand flink toetakelen.
De speelsessie besloeg niet alleen veel combat (en doodgaan), ook werden we vrijgelaten om het oude Egypte te verkennen. Met de piramiden op de achtergrond is het aan de speler welke richting je opgaat. Alle bezienswaardigheden staan op de kaart aangemerkt met een vraagteken (iets dat prima werkte in The Witcher 3) en her en der staat een toren.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 4

Naar hartelust verkennen

Die torens kun je, zoals verwacht, beklimmen om zo het daar omliggende gebied te synchroniseren. Zo kan je makkelijker kampen van bandieten of schatzoekers vinden, of het hol van een bepaald wild dier. Want ook in Assassin’s Creed Origins kunnen wilde dieren niet ontbreken.
Zowel eerdere titels van de serie, als andere Ubisoft games, hebben een geschiedenis met het ontleden van dieren. Want die nieuwe portemonnee kost je namelijk die leeuwenhuiden! Het upgraden van pijlenkokers, geldbuidels en uitrusting kost flink wat verschillende soorten exotische materialen.
Sommige van deze voorwerpen zijn ook te vinden in kisten en potten in kampen of dorpjes, maar zeldzamere materialen uiteraard niet. Aangezien er op de kaart flink wat locaties aangemerkt staan als dierengrotten, is dat een goede plek om te beginnen.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 5

Jachtseizoen geopend

Zo kwamen we tijdens de Assassin’s Creed Origins preview onder andere een slaapplaats van hyena’s tegen en moesten we het op een rennen zetten voor een gigantische moederkrokodil. Want elk van de locaties met wilde dieren kent namelijk een grotere (en sterkere) variant van het desbetreffende wezen. Een beetje afgekeken van Far Cry 3 misschien?
Niet alleen het vaste land kent vele toffe locaties. Ook op de Nijl zelf is er genoeg te beleven. Net als in The Witcher 3 zijn er schatten achtergelaten onder water en varen er koopvaardijschepen rond. Want waarom zou je zoeken naar zeldzaam hout als je het ook gewoon kan jatten van een marktman?
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 6

Bruikleen

Om het water op te kunnen is een boot uiteraard wel handig. Niet alleen omdat het sneller gaat dan zwemmen, maar ook omdat je zonder boot al snel wordt opgemerkt als tussendoortje voor een krokodil of nijlpaard.
Her en der liggen bootjes langs de oever, maar zelfs als dat niet het geval is, is er geen reden tot paniek. Je kan namelijk een boot met mensen erop ‘lenen’ en deze voor jouw doeleinden gebruiken. Dat je de bestuurder hardhandig overboord duwt, is slechts bijzaak.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 6

Gezeten tussen twee bulten

Voor spelers zonder zeebenen is er ook goed nieuws. Niet alleen is er bijna altijd wel een pad of weg richting een missie, ook kan je gebruik maken van een dier om je er sneller te brengen. Tijdens de Assassin’s Creed Origins preview was er keuze uit paarden en kamelen, maa een programmeur liet doorschemeren dat ook strijdwagens beschikbaar zullen zijn in de uiteindelijke game.
Op een paard ben je niet alleen een flink stukje sneller, ook geeft het je meer mogelijkheden om vijanden te lijf te gaan. Maar waar jij als speler de mogelijkheid hebt om een speciale aanval te gebruiken om iemand anders van een paard te krijgen, zo zullen vijanden hetzelfde proberen.
Daarmee laat Ubisoft zien dat de stappen die de studio heeft gemaakt op het gebeid van AI zeker zijn vruchten af hebben geworpen. Het spel voelt eerlijk aan en straft hebberigheid in gevechten genadeloos af.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 8

Van missies naar quests

Een ander aspect dat tijdens de Assassin’s Creed preview naar voren kwam, werd duidelijk tijdens een van de vele quests die we deden. Een man vroeg ons een brief uit de duiventoren te halen, aangezien zijn assistente in geen velden of wegen te bekennen was. Je voelt hem al aankomen: die was hartstikke dood.
Het is aan de speler om vervolgens op onderzoek uit te gaan. Het gebruik van de Assassin Sense (hoi Geralt) highlight belangrijke plekjes in de buurt. Zo kom je er al snel achter dat ze is neergestoken en vervolgens van de toren is afgeschopt. Haar lichaam is nog net te zien in een hooiberg.
Op haar lichaam vindt Bayek een medaillon van een wapenmeester en deze beste man ontkent niet eens de assistente te hebben vermoord. In plaats daarvan denkt hij jou net zo makkelijk in de pan te kunnen hakken.
Zulke quests zijn in veelvoud te vinden in de wereld van Origins. Afgewisseld met het redden van mensen van wilde dieren of het brengen van een aantal lichaamsdelen van dieren naar een verzamelaar.
Assassinâs Creed Origins preview afbeelding 7

Assassin’s Creed Origins preview - Boordevol content

In de vier uur die de Assassin’s Creed preview duurde, hebben we van alles kunnen proeven van wat de game te bieden heeft. Ondanks dat de speelbare map een fractie was van het complete spel, vloog de tijd voorbij. Dat belooft alleen maar goeds voor het eindproduct! Immers was het geen lege map. Om de paar honderd meter is wel een mens in nood, een kamp van bandieten of een wachtpost te vinden.
En als dat niet genoeg is, rijden er ook nog groepen dieven rond die hun vondsten bij zich dragen. De loot komt naar je toe deze winter! Ondanks het vele doodgaan, ziet de combat van Origins er gelikt uit. Nu alleen maar hopen dat de controllers niet door de kamer zullen vliegen als je, net als in Dark Souls, een parry mist.
Assassin’s Creed Origins komt 27 oktober uit voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Populair Nieuws