Assassin's Creed Origins hands-on uitgelicht [Gespeeld op E3 2017]

Preview
woensdag, 14 juni 2017 om 11:48
xgn google image
De reis van Altaïr kenmerkte het begin van de Assassin's Creed-franchise. Nu 10 jaar later keert het IP terug naar een soortgelijke setting. Woestijnen, stoffige steden en vooral onderdrukking door een losgeslagen macht. De Assassin's Creed Origins hands-on zoomt in op dit corrupte gebied.
Een felle zon schijnt neer op Bayek, de protagonist van de game. Hij rijdt door de zandduinen op zoek naar opdrachten om te ondernemen en de arme bevolking een steuntje in de rug te geven. De schitterende zandvlakte schiet onder de hoeven van Bayek's paard voorbij. Dit is waar de Assassin's Creed Origins hands-on begint.

Oogverblindend

Zoal je hierboven hebt kunnen lezen, zorgen paarden ervoor dat je je snel kan verplaatsen over het gigantische landschap. Dit gebied dat onder het land Egypte valt, bestaat voor een groot deel uit zand, savannes, moerassen en oases. Tijdens de hands-on hebben wij kennis genomen van het middelpunt van de map, waar in het zuiden uitgestrekte woestijnen liggen en het noorden een wat fleuriger klimaat kent. Op deze locatie was een duidelijk contrast in landschap, en werden de eerste impressies op het netvlies gebrand.
Net als het verdorde Israël van de eerste Assassin's Creed, gaat de loei hete setting van Egypte je verbazen. Niets saaie gebieden, integendeel zelfs! Het nemen van een korte verkenningstocht in het gebied van de demo, doet al verlangen naar meer. De compositie van verschillende natuurelementen gaat naadloos in elkaar over, waarbij ruïnes en kleine hutjes het landschap onderbreken. In één van deze armzalige nederzettingen, genaamd Euhemezia, zoeken mensen beschutting tegen de teisterende hitte, valse wildlife en bruut geweld.

Wees De held van het volk

Een goed voorbeeld hiervan deed zich al gelijk voor wanneer er een jongen door een priester in elkaar geslagen wordt. Dit is het begin van een missie, waarbij Bayek kan kiezen om in te grijpen en de jongen zijn hachje te redden. Een korte dialoog scène zet in, waarbij de voice-acting nog niet helemaal overdonderd. Het interactieve onderdeel van de missie, de gameplay zelf, zit wel subliem in elkaar.
Bayek wordt op pad gestuurd om twee verzamelvoorwerpen terug te halen, die verstopt zijn op vijandelijke boten. Aan jou de taak om de waardevolle objecten terug te halen en de priester de mond te snoeren. Met het opzoeken van de oever, is er opeens een andere zijde van de game te zien die veel vrijheid geeft op het wateroppervlak.

Zwemdiploma

Bayek kan namelijk zwemmen! En niet alleen maar aan de oppervlakte kan de beste man baantjes trekken, ook kan hij duiken om de bodem te onderzoeken. Wat opvalt is dat er onder water nog voldoende zicht is om niet wezenloos te verdwalen. Bovendien is er, als je kopje onder gaat, een meter in beeld te zien die aangeeft hoeveel zuurstof Bayek nog over heeft.
Mocht zwemmen niet helemaal je ding zijn, kan je ook een boot als transportmiddel pakken om je met redelijke snelheid voort te bewegen. Waar het land het paard kent, is Bayek bekwaam genoeg om op het water een boot te besturen. Het besturen hiervan voelt wat lomp aan, maar dat past juist bij het transportmiddel.

Hoog vanuit de lucht

De meeste Assassin's Creed games kennen wel uitdaging, maar de algemene moeilijkheidsgraad is niet altijd even sterk. Assassin's Creed Origins maakt het geheel wel lastiger, gebaseerd op de features die voorbij gekomen zijn. Een alternatieve aanpak zoeken is daarom vaak de handigste manier om sterke vijanden om te leggen of zelfs helemaal te omzeilen. Voor het uitzoeken van een handige tactiek heeft Ubisoft iets nieuws voor de franchise gebracht.
Bayek heeft namelijk een vogel als tweede paar ogen. Hij kan deze gevleugelde held de lucht in sturen, waarna je vanuit birdeye-perspectief naar je omgeving kijkt. Het beest heeft een groot bereik om in rond te vliegen en kan gedurende zijn vlucht alles en iedereen markeren. Het resultaat is dat je alle informatie over je vijanden krijgt die je nodig hebt, zoals locatie, wapenklasse en level.
Een andere handigheid die de vogel naar de game brengt, is het gegeven dat je het beest kan gebruiken om voorwerpen en aanwijzingen voor quests te vinden. Komt de vogel in de buurt van een doel, dan wordt dan aangegeven door middel van een cirkel. Gedurende de Assassin's Creed Origins hands-on konden de te verzamelen voorwerpen gevonden worden door het beest, ook wanneer de schatten zich onder water bevinden.

Totdat je erbij neervalt

Mochten de voorbereidingen getroffen zijn, is het de tijd om de spierballen te laten rollen. De combat van Origins kent een aantal aanpassingen ten opzichte van andere games uit de serie. De eerste is dat je een schild gebruikt en deze automatisch voorgehouden wordt wanneer je op een vijand locked. Bovendien moet je meer gebruik maken van ontwijken, want het automatisch ontwijken uit andere delen is weggehaald.
Er is meer nadruk op interactie gelegd doordat je nu aanvallen aan elkaar kan koppelen. Het maken van combo's staat centraal, waarbij lichte en zware aanvallen aan de man gebracht kunnen worden. Ook kunnen de aanvalsknoppen ingedrukt gehouden worden met als resultaat een nog krachtigere aanval om bepantserde belagers een lesje te leren. Een handige feature is dat je je aanvallen vroegtijdig kan afbreken en een opgeladen bestorming direct na het ontwijken kan inzetten.
Naar mate het gevecht vordert, vult een speciale meter zich op. Wanneer deze balk tot het maximale gevuld is, kan Bayek een ultieme aanval uitvoeren die menig tegenstander vloert. Deze verwoestende slag is uniek per wapen. Wapens komen voor in alle soorten en maten, gradaties qua zeldzaamheid en unieke effecten.

Gladiatoren gevechten

Afgezien van een sneakpeek van de campagnemodus, bestond een onderdeel van de Assassin's Creed Origins E3 hands-on uit een spelmodus genaamd Arena. Hier neem je het op in een arena tegen een aantal golven aan vijanden, die per ronde sterker worden.
Naast normale vijanden kan je in de arena, en de campagnemodus, ook tegen bazen vechten! Assassin's Creed Origins kent heuse bossfights die nog meer uitdaging naar de game brengen. Deze bruten hebben niet alleen de weerstand van een tank, maar hebben een unieke set aan aanvallen waarmee Bayek de grond in geslagen wordt. De patronen waar deze kampioenen mee slaan, veranderen telkens om een verrassingseffect op te bouwen.

Hier houdt het nog niet op

Met het volbrengen van taken zoals het voltooien van de arena en het volbrengen van missies tijdens de verhaallijn, verdien je ervaringspunten. Deze kan je spenderen om nieuwe vaardigheden vrij te spelen, onderverdeeld in drie categorieën. Respectievelijk kracht van slagwapens, skills voor de boog en een speciale skilltree die de focus legt op bekwaamheid met voorwerpen.
Ook het vermelden waard is dat er geen speciale sprint-knop meer is. De snelheid van Bayek hangt samen met de mate waarin de thumbstick ingedrukt wordt. En is er al verteld dat je aanvallen kan pareren? Assassin's Creed Origins zit echt vol met verrassingen.

Kijk je ogen uit in Egypte

Hoe kort de Assassin's Creed Origins E3 hands-on ook was, wat een nieuwigheden zijn er voorbij gekomen! De game wordt gecompliceerder en legt de klemtoon op uitdaging. Niet alleen ziet het er grafisch beeldschoon uit, maar qua invulling doet het niet onder voor bijvoorbeeld het drukke Londen uit Syndicate. Assassin's Creed Origins, wat willen wij graag met je aan de slag vanaf 27 oktober!