Assassin's Creed III Preview

Preview
maandag, 24 september 2012 om 18:00
xgn google image
Met de komende presidentsverkiezingen had de timing van het uitbrengen van Assassin’s Creed III nooit beter gekund. Amerika is in. Hot. Rond de verkiezingen kunnen we dan ook met dit spel de Amerikaanse Revolutie gaan beleven. Even iets totaal anders dan Istanbul, Rome, Florence en vele andere steden. Zo’n grote omzetting, is dat niet een beetje gevaarlijk voor een bekende, stabiele franchise?
XGN werd anderhalve week geleden uitgenodigd om aan de slag te gaan met het (officieel gezien dan) derde deel uit de franchise. Het moet eens iets compleet nieuws worden, want Revelations leek meer op een – weliswaar ontzettende goede – uitgebreide uitbreiding dan een complete game. Daarom ziet men Assassin’s Creed III graag komen, met zo’n totale nieuwe setting. Even terug naar de roots, hoorden we weer eens voorbijkomen. Nou, dat valt wel weer mee.
Sequence 06
Goed, er zijn heel veel dingen te vertellen over Assassin’s Creed III. Moge het verhaal al duidelijk zijn. Je speelt Connor, een half Native-American die in de periode van 1753 tot 1783 zijn ervaringen met ons deelt. Hij heeft het niet zo op de Engelse overheersers, aangezien zijn eigen inheemse dorp Mohawk Village door hun toedoen ten onder dreigt te gaan. Samen met andere, waaronder belangrijke, personen besluit hij wat te doen tegen de Engelse overheersing. Denk hierbij onder andere aan de beroemde gebeurtenissen als de slag om Bunker Hill of de Boston Tea Party. Inderdaad, je gaat ze allemaal beleven.
Assassin’s Creed III nam ons mee naar Sequence 06, waar helaas nog altijd geen fractie over het lot van Desmond werd vrijgegeven. Maar goed, misschien is het wel fijn, die spanning. In Sequence 06 zien we Connor voor zijn eigen huis en dat laat meteen iets compleet nieuws zien: Je eigen dorp.
In Assassin’s Creed III begin je met je eigen huis en dorp. Naarmate je verder in het spel komt, kan je dorp verder groeien. Hetzelfde geldt voor de luxe en uiterlijk van je huis. Als je bijvoorbeeld een visser uit de nood hebt geholpen, kan hij je aanbieden om een vissersbedrijf in je dorp te bouwen. Echte concrete gevolgen heeft het niet – Ubisoft wil het spel niet te uitgebreid maken – maar het maakt je dorp zeker wat levendiger.
De natuur
Heb je eenmaal van je dorp genoten, wat overigens zeer indrukwekkend overkwam, kun je ervoor kiezen om er wat kleine zijmissies te gaan doen of naar een bepaalde missie in Boston te gaan. Je kunt kiezen om gebruik te maken van fast travel, wat betekent dat je met één druk op de knop in Boston bent. Maar nee, je wil natuurlijk de natuur in gaan. Het echte bos. En dat is een ervaring die je niet zult vergeten. Alsof het de eerste keer is dat je met het meisje van je dromen uitgaat. Oké, dat klinkt enigszins overdreven, maar het gevoel dat je in de natuur krijgt is geweldig.
Alsof je bezig bent met Grand Theft Auto: San Andreas. Het spel is zo groot dat je echt het gevoel hebt dat je in één grote wereld bent. Dat er zoveel te ontdekken is. En dat is er ook. De bossen van de staten New York en New England zijn ontzettend groot en de ene ervaring is anders dan de ander. Het is nog gevaarlijk ook. Zo werd Connor twee keer aangevallen door een beer en dat was zeker geen pretje. Opletten, dus.
Boston
Tijdens deze speelsessie werd dus ook de stad Boston getoond. Helaas geen New York, maar dat mag waarschijnlijk als een verrassende kers op de taart gezien worden. Boston dus. De stad van de Boston Tea Party, die helaas niet werd getoond in deze speelsessie. De verwachting was dat Boston niet echt een geschikte stad was om door te klauteren en te rennen, maar na de eerste indruk is dat absoluut wel het geval. Boston komt levendig over. De ene keer kom je belastinginners tegen die een bewoner lastig vallen, de andere keer heb je weer te maken met irritante soldaten die even macho willen doen. Wat je ermee doet, mag je zelf weten. Echte grote dingen zijn nog niet meegemaakt in de speelsessie, maar absoluut wel in de multiplayer modus van Assassin’s Creed III.
Wolfpack
Het blijft iets aparts; de multiplayermodus van Assassin’s Creed III. Niet iets dat je zo snel verwacht, maar de voorgaande delen hebben in ieder geval bewezen dat het absoluut kan. Maar in dit deel komt Ubisoft met weer iets nieuws. Een nieuwe modus genaamd Wolfpack. Het is een online co-op modus waar je als groepje de taak krijgt om bepaalde mensen te vermoorden. De computer, in het begin oerdom, maar naarmate je verderkomt een stuk slimmer, rent ergens rond in het level en het is aan jou en je maten de taak om hem op te sporen. Dat moet steeds sneller en sneller, want elke keer als je iemand vermoord hebt krijg je punten. Die punten zijn belangrijk, want je moet wel telkens een level omhoog komen. Het mooie is dat je bij level tien met z’n vieren een synchronisatiemoord moet doen, wat betekent dat je met z’n vieren op exact hetzelfde moment een persoon moet vermoorden. De euforie zodra het lukt, is groot.
Overtreft zichzelf
Het moge duidelijk zijn dat Assassin’s Creed III zichzelf gaat overtreffen. Het is iets compleet nieuws, maar blijft wel trouw aan het concept. En dat is juist zo goed. De setting is bijzonder interessant en ook qua gameplay zit het helemaal snor. Maar ja, de natuur hè. Werkelijk waar fantastisch. Je kunt dus concluderen dat Assassin’s Creed III een hele fijne nieuwe ervaring wordt, waar zelfs mensen die normaliter moeite hebben met veranderingen een hele fijne tijd zullen krijgen.