LittleBigPlanet Review

Review
maandag, 24 september 2012 om 19:00
xgn google image
In de impressie van LittleBigPlanet voor de PS Vita was de conclusie al dat het hoofdkarakter Sackboy bijna om aan te raken is, zo schattig is die. Inmiddels hebben we de volledige versie gespeeld en is het tijd te belichten wat dit toffe ventje nog meer kan behalve lief kijken.
LittleBigPlanet verscheen voor het eerst op de PlayStation 3 in 2008. De platformtitel viel op door de felle kleuren, het toffe karakter en de mogelijkheid om met vier mensen coöp te spelen. Drie jaar later was het tijd voor een tweede deel. Beide versies scoorden een 9,5 in de recensie. De lat ligt dus hoog voor de PS Vita titel, en de argusogen waren alleen nog maar groter geworden sinds we de bètaversie getest hadden. Het spel krijgt in ieder geval pats boem meteen credits voor het gegeven dat het een gloednieuw avontuur betreft.

Leuk nieuw avontuur

Uiteraard gebeurt dit vaker. Maar hoe vaak zien we niet dat bestaande games in een nieuw jasje worden gestoken en dan opnieuw worden uitgebracht op een nieuwe console? In dit geval zou je Sackboy te weinig eer aan doen. Die gast verdient gewoon een nieuw avontuur. Het is een tof avontuur dat je krijgt. In een kermisachtige setting word je betoverd en meegenomen naar vijf verschillende werelden, die stuk voor stuk anders eruit zien en anders aanvoelen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een fantastische soundtrack.

Toffe nieuwe elementen

Wat zo tof is aan LittleBigPlanet voor de PS Vita is dat de game erg vernieuwend is. Niet alleen maakt het gebruik van de nieuwe mogelijkheden van de PS Vita, maar ook zitten er nieuwe features in de game. Mensen die de eerste delen niet gespeeld hebben, zullen dat niet meekrijgen en dat geeft ook niet. Maar voor doorgewinterde LBP-spelers is het juist de introductie van nieuwe elementen waardoor de game meteen fris en fruitig aanvoelt.
Al vrij snel zul je een duik met Sackboy in het water kunnen nemen. Zwemmen behoorde nog niet eerder tot de mogelijkheden in de PS3-titels en het is dan ook leuk om te zien hoe dat in een mooie kleurrijke wereld nu wel kan. Onbeperkt zwemmen is er niet bij, na een bepaalde tijd zullen de longen van het lieve Sackjongetje vol met water lopen en dus zul je regelmatig op tijd moeten komen bij een bepaald punt. Het speelt lekker weg en het is dan ook best jammer dat Sackboy maar heel even zwemt in de gehele game.
Het tweede nieuwe element is een bepaalde rocket launcher die Sackboy krijgt waarmee hij roze slijm kan vernietigen. Een essentieel wapen, want veel levels zitten vol met roze slijm en zonder dat kapot te schieten, zul je je niet een weg kunnen banen naar de eindstreep van een level.
Als derde nieuwe element zit Sackboy even kort in een vreemde driehoekige auto. Met dat gekke, maar o zo leuke voertuig, racet hij door levels heen. Het is super om langs allerlei obstakels te scheuren. Helaas geldt wel, net als het zwemgedeelte, dat dit plezier voor korte duur is, veel te kort. Je wilt gewoon meer en wat dat betreft hadden de nieuwe aspecten meer aanwezig mogen zijn in de game. Ze zijn nu wat ondervertegenwoordigd.

Oude vertrouwde gevoel

Naast de nieuwe elementen in het spel, is LittleBigPlanet (ondanks een andere ontwikkelaar!) een feest van herkenning. Niet voor niets kreeg de platformgame al zeer hoge cijfers op de PlayStation 3 en het zou dan ook een domme zet zijn om leuke elementen weg te gooien. Natuurlijk niet, recyclen die hap, alleen dan net even anders. Nog altijd zijn er in de werelden races om uit te voeren en ben je in elk level zoveel mogelijk stickers aan het oppakken. Want Sackboy kun je geheel customizen, dus speel daar vooral mee. Het vrolijke mannetje kan voorzien worden van heel wat gekke kapsels en outfits. Wat betreft 'mannetje': je kunt er net zo goed je eigen vrouwtje van maken!
Verder is het qua spelmechanieken ook tof. Het geeft een vertrouwd gevoel om met explosieven te werken. Regelmatig zul je een explosief bommetje moeten gooien, om op die manier weer verder te kunnen. Elke wereld herbergt een eindbaas en de laatste eindbaas moet ook met explosieven verslagen kunnen worden, Dat is zeer cool gedaan. Het enige minpuntje is dat die eindbaas wel wat sterker had mogen zijn, want moeilijk is die niet. Deel twee had dat wat dat betreft beter voor elkaar op de PS3. Een ander vertrouwd element is de grappling hook, iets wat een prominentere rol inneemt in deze PS Vita game dan op de PS3-games. Regelmatig zul je als een ware Spiderman door levels heen vliegen. Op zo'n moment kun je niet anders dan spelen met een glimlach van oor tot oor.

Zelf levels maken en levels van anderen spelen

Na zo'n zes à zeven uur rolt de aftiteling over je scherm en heb je de game uitgespeeld. Dit is een beetje kort, maar niet korter dan de PlayStation 3-titels. Die hadden ongeveer dezelfde speelduur. Ben je dan helemaal klaar met de game? Nee, zeker niet. Naast het opnieuw spelen van levels om te kijken of je op het online leaderbord je score kan verbeteren, of gewoon lol wil beleven in de coöp, is er een arcademodus waarin je met een paar kleine toffe spelletjes aan de slag kunt. Belangrijker nog is het feit dat er online ontelbaar veel levels zijn om te spelen. De kracht van LBP is namelijk het creëren van eigen levels. Behalve dat in ieder van ons een klein gamertje schuilt, dromen veel mensen er stiekem ook van om games te ontwerpen. Levels ontwerpen, waarbij je hele fantasie op de loop kan, behoort dan ook tot de opties in LBP.
Met een uitgebreide tutorial kun jij dit zelf doen. Maar als je daar geen zin in hebt, kun je er voor kiezen om de zelfgemaakte levels van anderen te spelen. Dit is zeer cool. Je zult je ogen uitkijken wat mensen allemaal bedenken! Nieuw in het maken van levels is overigens de memorizer waarmee je bijvoorbeeld levels aan elkaar kunt koppelen. De optie houdt in ieder geval je gehele progressie bij.

Fijne besturing

Behalve dat de levels leuk ontworpen moeten zijn, is één aspect van LBP op de Vita van levensbelang, namelijk de besturing. Zoals eerder aangegeven in de impressie maakt LBP zeer goed gebruik van alle nieuwe mogelijkheden van Sony's handheld. In elk level dien je het touchscreen te utiliseren; daarbij worden de voor- en achterkant van het apparaat worden goed benut. Elke keer zul je versteld staan van de nieuwe opties die in het spel aangebracht zijn. Het schieten met de rocket launcher om roze slijm te vernietigen, gebeurt met het touchsceen. Je drukt met je vinger op de plek waar de 'bom' heen moet en voila; de boel wordt daar opgeblazen. Als deze besturing faalt, faalt het hele spel. Maar jongens, dit is super uitgewerkt en daardoor om van te genieten!

Beste PS Vita-game die er is!

Omdat de besturing zo goed is en doordat de game vol zit met creativiteit, is dit ongetwijfeld dé Vita-game die het beste de mogelijkheden van de PS Vita benut. De campaign is wellicht aan de korte kant, maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten. Voor het eerst heeft het spel een verslavende arcade modus en nog altijd is de kracht van LBP het zelf maken van levels, als ook het spelen van zelfgemaakt levels van anderen. Tel daarbij op dat er nieuwe toffe spelmechanieken in deze game zitten en je haalt een topper van formaat in huis. Sackboy is lief, maar biedt je vooral eindeloos plezier. Zonder twijfel is dit het beste Vita-spel tot dusver!
Cijfer: 9.2