Anno 2070 Preview

Preview
dinsdag, 08 november 2011 om 17:30
xgn google image
In Anno 2070 schetst Ubisoft ons een pessimistisch beeld van de toekomst. De aarde staat bijna helemaal onder water en wat moet je dan met een game waarin je voornamelijk steden moet bouwen? Wel, je bouwt gewoon op de zeebodem natuurlijk!
Liefhebbers van de Anno reeks zijn goed bekend met de geschiedenis. Vooral de geschiedenis tussen 1404 en 1701 om precies te zijn. Na de laatste Anno game, Anno 1404, heeft ontwikkelaar Related Designs besloten om het geheel over een andere boeg te gooien met als gevolg dat we nu de toekomst mogen verkennen met Anno 2070. En de opwarming van de aarde heeft zware gevolgen gehad. Een groot deel van de aarde staat onder water en dus hebben we ditmaal te maken met nieuwe kaarten, nieuwe technologie en nieuwe grondstoffen. Het klinkt alsof Anno 2070 genoeg vernieuwing biedt, maar is dat wel zo?
Je eigen stad
Alles in Anno 2070 draait rond de opwarming van de aarde en het feit dat er nog maar weinig stukken land zijn die boven het hoge waterlevel uitkomen. Tijdens de eerste missie heb je de leiding over een zogenaamde Arc, wat vergeleken kan worden met een vlaggenschip uit de vorige delen. Bij de Arc kun je heel wat informatie terugvinden en krijg je een klein schip tot je beschikking. Nadat je baas door pure onkunde een dam laat ontploffen, moet je met je schip heel wat mensen redden en de economie weer op gang trekken. Beetje bij beetje leer je de wereld in het jaar 2070 beter kennen. Het is erg belangrijk dat de beschikbare stukken grond goed benut worden en dus mag je zelf al snel een eigen dorpje bouwen. Na enkele missies heb je de gameplay helemaal door en kun je al een kleine, bloeiende stad uit de grond stampen.
Netwerken
Net als in de andere Anno games, zul je ook ditmaal verschillende kolonies en steden moeten creëren. Evenals in The Settlers staat zo'n beetje alles met elkaar in verbinding. Je dorpelingen en werknemers zullen steeds andere goederen verlangen waardoor ze kunnen groeien en meer werk kunnen verzetten. Zo kunnen mensen blij zijn met vis, maar zullen ze pas grotere huizen kunnen bouwen als je theeplantages bouwt. Het klinkt misschien vreemd, maar daar sta je niet bij stil tijdens het spelen. Daarnaast zul je een goed netwerk van gebouwen moeten optrekken. Zo heb je gereedschap nodig om huizen te kunnen bouwen. Maar om dat gereedschap te maken moet je weer grondstoffen gaan mijnen om die dan weer te verwerken tot stalen buizen, waar dan gereedschap uit gemaakt wordt.
Eenvoudiger dan het lijkt
Op deze wijze zul je steeds moeten zorgen dat je netwerk op scherp staat, want een ontbrekende schakel kan voor problemen zorgen. De statistieken moet je ook steeds in de gaten houden. Want bij een gebrek aan voedsel of energie zal er slechts weinig gewerkt worden in je stad. Je zult je missies vaak even moeten onderbreken om je stad te verbeteren. Want er moet geld in het laatje komen en dat doe je door grondstoffen of afgewerkte producten te verkopen. Het klinkt misschien moeilijk om alles in de gaten te houden, maar het spel doet er alles aan om je te herinneren aan je functies. Bovendien kun je er zelf voor kiezen om bepaalde zaken over te laten aan de AI. Ideaal dus voor diegenen die het zich wat makkelijker willen maken.
Het milieu
Je kunt ditmaal aan de slag met twee verschillende facties. Je hebt de Tycoons en de Ecos. Tycoons hebben enorm efficiënte bedrijven, die vaak erg veel vervuiling met zich meebrengen. Ze zijn namelijk van mening dat de aarde toch niet meer te redden is. Boven hun steden zie je dan ook vaak een dikke rookwolk hangen. De Ecos zijn dan weer heel natuurvriendelijk ingesteld en hebben erg zuinige, maar minder efficiënte bedrijven. Ze doen er alles aan om vervuiling tegen te gaan en geloven dat de aarde zeker nog te redden is.
Je vraagt je nu vast af wat het nut van dit alles is. Wel, in Anno 2070 heb je een Eco Balance, die de vervuiling van je omgeving weergeeft. Wanneer er teveel vervuiling is, zal je grond verzuren en kun je geen plantages meer bouwen. Zelfs de vissen in de zee zullen verdwijnen wanneer je het te bond maakt. Een goede Eco Balance levert dus ook meer vis en meer thee en rijst op. En dat heeft dan weer invloed op je ruilhandel en op je welvaart.
Op de zeebodem
Ten slotte is er nog een derde factie, de Techs. Deze neutrale factie helpt je op bepaalde momenten door je te voorzien van wat extra technologische middelen. Het zijn de Techs die je de mogelijkheid geven om onder het water te bouwen. Dit brengt weer voordelen met zich mee. Denk hierbij maar aan zelfgekweekte algen en speciale energiecentrales die zich onder het wateroppervlak bevinden. Hoewel het erg stoer lijkt om onder water te bouwen, voelt het momenteel niet echt aan als iets speciaals. De donkere zee is erg knap weergegeven, maar naast een futuristisch sfeertje, lijkt het momenteel niet veel toe te voegen.
Een sterke titel
Anno 2070 lijkt een erg sterke titel te worden die de franchise naar nieuwe hoogtes kan tillen. Er is erg veel te doen en de steden die je bouwt barsten van het leven. Toch wordt het nooit te moeilijk door de handige AI, die je steeds op de hoogte brengt van de belangrijkste zaken. De versie die wij speelden bevatte nog enkele fouten. Zoals plantages die plots niet meer werkten. Ubisoft heeft echter al aangegeven dat deze problemen worden aangepakt tegen de release. Dan blijft nog de vraag hoe de multiplayer modi zullen uitpakken. Indien de online modi goed uitpakken, lijkt Anno 2070 een echte topper te worden. Of dat ook zo is, lees je binnenkort in onze recensie.