TikTok wordt steeds populairder en
YouTube wil met de app concurreren via Shorts. Om die korte video’s aantrekkelijker te maken voor
content creators komt YouTube nu met een belangrijke verandering.
Voor veel content creators is het momenteel niet heel aantrekkelijk om
Shorts te maken, behalve door te knippen in een volledige video en die op die manier te promoten aan een nieuw publiek. Content creators verdienen namelijk geen geld op Shorts via
advertenties.
Daar gaat vanaf 1 februari alleen eindelijk verandering in komen.
YouTube heeft namelijk aangekondigd dat vanaf die datum de inkomsten op advertenties gedeeld gaat worden met content creators. Daarvoor moeten zij alleen wel eerst nieuwe
terms and conditions voor het YouTube Partner Program accepteren.
Het delen van de inkomsten werd al aangekondigd in september, maar sindsdien bleef het stil rondom de verandering. Nog even wachten dus en het wordt voor content creators een stuk aantrekkelijker om Shorts te gaan maken.
Concurreren met TikTok
Momenteel is het wel al mogelijk om inkomsten te verdienen via de korte video’s. Super Chats en het integreren van producten die kijkers kunnen kopen via affiliate links zorgen voor wat omzet, maar het is een stuk minder consistent dan ad revenue.
Met de verandering heeft
YouTube bovendien een wapen in handen dat
TikTok niet heeft. Op TikTok kunnen makers namelijk ook geld verdienen met
shopping integrations, maar er is geen mogelijkheid om op dat platform geld binnen te halen via advertenties.