Update- Meta moet GIPHY verkopen

News
maandag, 29 november 2021 om 15:00
facebook 1903445 1920f1633441471
De Britse mededingingsautoriteit CMA zou de overname van het gifjes-platform GIPHY door Meta tegen gaan houden. Dit is nog niet publiekelijk bekendgemaakt, maar gaat volgens The Financial Times wel gebeuren. De beslissing is niet helemaal onverwacht, de autoriteit heeft namelijk al eerder laten weten niet al te enthousiast te zijn over de overname.

Update- Meta moet GIPHY verkopen

De Britse mededingingsautoriteit CMA heeft besloten dat Meta het bedrijf GIPHY moet verkopen. Dit heeft de autoriteit laten weten op Twitter. De autoriteit is dus van mening dat de overname Meta te veel macht geeft.
Het gevolg voor Meta is dus nu dat het bedrijf GIPHY aan een goedgekeurde koper moet doorverkopen. De uitspraak kan nog wel veranderen, Meta kan namelijk nog in beroep gaan tegen het besluit. Meta zal dit waarschijnlijk ook gaan doen.

Origineel bericht

Meta, het bedrijf dat vroeger bekend stond onder de naam Facebook, maakte vorig jaar bekend dat het bedrijf het gifjes-platform GIPHY wilde overnemen. Op dit platform kunnen gifjes worden geplaatst. Deze gifjes zijn ook te gebruiken op Instagram en WhatsApp. Een handige overname van het bedrijf dus, maar dit gaat dus mogelijk niet door.

Autoriteit is tegen de overname

De CMA ziet niet de voordelen in de overname die het zou hebben voor de consument. Het zou juist slecht zijn voor de concurrentie.
Het gifjes-platform zou namelijk een belangrijke speler kunnen worden in de advertentiemarkt, maar door de overname door Meta krijgt de techreus dit marktaandeel in handen. Dit is slecht, want Meta heeft al een heel groot deel van de advertentiemarkt in Engeland al in handen. Door de overname zou dit alleen maar groeien.
Naast dat adverteren duurder zou worden zou het Meta ook veel te veel macht geven over platformen zoals bijvoorbeeld Snapchat. Meerdere platformen maken namelijk gebruik van de gifjes van GIPHY, dus kan Meta deze bedrijven dwingen om meer data van haar gebruikers af te staan.
Data is erg belangrijk voor Facebook, want hoe zekerder adverteerders zijn dat hun doelgroep wordt bereikt, hoe meer geld het bedrijf aan ze kan verdienen. Dit is alleen nadelig voor de consument, want er komt zo veel informatie over de gebruikers van sociale media terecht in handen van bedrijven.
Dit bericht is op 30 november bijgewerkt.

Populair Nieuws

Laatste Reacties