Hogwarts Legacy was een gigantisch succes vorig jaar en was de best verkochte game in veel landen. Toch heeft Warner Bros. nu aangekondigd meer te focussen op live-service games.
Er zijn niet veel games die zoveel geld in het laatje brengen als Fortnite. De game van Epic heeft ervoor gezorgd dat ook veel andere ontwikkelaars en uitgevers zich zijn gaan richten op live-service games. Dat was eerder ook al het geval voor Warner Bros., maar nu wil het bedrijf zich nog meer gaan richten op games die constant updates krijgen.
Dat heeft JB Perrette, de CEO voor global streaming and games van Warner Bros. Discovery, duidelijk gemaakt tijdens de Morgan Stanley’s Technology, Media and Telecom Conference. Traditionele games zouden namelijk te ‘volatiel’ zijn volgens de topman. Dat meldt VGC.
“De uitdaging die we hebben gehad is dat onze business historisch gezien erg triple-A console gebaseerd is en dus, zoals je weet, is dat een geweldige business als je een hit als Harry Potter hebt, het maakt het jaar geweldig, en dan als je geen release hebt of helaas hebben we ook teleurstellingen - we hebben dit kwartaal net Suicide Squad uitgebracht die niet zo sterk was - het maakt het gewoon erg volatiel.”
Daardoor wil Warner Bros. zich gaan focussen op ‘multi-year’ games, zodat er geld in het laatje blijft rollen. De uitspraak van Perrette is alleen wel opvallend, helemaal omdat hij Suicide Squad: Kill the Justice League zelf aanhaalt als tegenvallende game.
De nieuwe titel van Rocksteady Studios is namelijk een live-service game, die constant nieuwe updates moet krijgen. Zo heeft de studio deze week nog het eerste seizoen onthuld, waarin spelers aan de slag kunnen als The Joker.
Perrette noemt daarnaast ook Hogwarts Legacy als voorbeeld waar meer mee gedaan kan worden. De topman ziet ‘een live-service game waar spelers elke dag naar de wereld van Harry Potter kunnen gaan om te leven, werken, bouwen en spelen’ voor zich als een potentiële succesformule.