Voormalig topman PlayStation: 'Aanpak PS5 is heel anders, maar niet per se slecht'

    In de aanloop naar de lancering van de PlayStation 5, hebben we nog niet heel veel informatie ontvangen en geen games gezien. Volgens voormalig PlayStation topman Adam Boyes wijkt de strategie daarmee flink af van de PlayStation 4.

    Sony

    Negen maanden voor de release van de PlayStation 4 wisten fans dat ze bij lancering in ieder geval meteen aan de slag konden met Killzone: Shadow Fall en Knack. In de maanden erna werden steeds meer details bekendgemaakt over de console van Sony en waren er weinig vragen over voor de potentiële kopers.

    Andere aanpak voor PS5

    Dat staat in flink contrast met de aanloop naar de release van de PS5, volgens voormalig PlayStation VP of Third-Party Relations. In een interview met Push Square vertelt hij over de compleet andere strategie voor de next-gen console, die volgens Boyes voor de fans verwarrend kan overkomen.

    “Ik denk dat het met deze aanpak heel moeilijk is om context te geven aan datgene wat je probeert over te brengen. Neem bijvoorbeeld de presentatie van Mark Cerny, ik vond het fascinerend en de ontwikkelteams waren enorm enthousiast, maar het voelde wel aan als een GDC-praatje. Terwijl de fans zich afvragen waar de screenshots blijven.”

    Adam Boyes

    Bij de presentatie van Cerny werd er gepraat over de technische mogelijkheden van de PS5 en in hoeverre de SSD invloed heeft op de performance van games, maar beelden van de games zelf bleven achterwege.

    Toch denkt Boyes niet dat de huidige aanpak van Sony per se slechter is dan de strategie voor de PlayStation 4. Volgens de topman kan het laten zien van content dichterbij de launch een goed plan zijn en is het kopiëren van oude succesformules niet altijd juist. Of de strategie heeft gewerkt zal duidelijk worden rond de feestdagen, wanneer de PS5 en Xbox Series X eindelijk in de winkelschappen komen te liggen.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.