Vorig weekend ontsnapte
Max Verstappen ternauwernood aan een gridstraf. Volgens de
FIA was dat een fout en had de Nederlander een gridstraf moeten krijgen.
De GP van Singapore was niet het weekend waar
Red Bull Racing op had gehoopt. Tijdens de vrije trainingen werd al duidelijk dat de RB19 niet lekker op het wegdek van Singapore lag, maar in de kwalificatie werd het helemaal goed zichtbaar.
Max Verstappen kwalificeerde zich als elfde en
Sergio Perez als dertiende.
De verwachting was ook dat Verstappen nog verder teruggeplaatst zou worden. De Nederlander werd namelijk onderzocht voor drie verschillende incidenten. Met name het blokkeren van Yuki Tsunoda was een ogenschijnlijk onvermijdelijke gridstraf van drie plaatsen. Verstappen verwachtte zelf ook dat hij er een straf voor zou krijgen.
In plaats daarvan kreeg
Red Bull Racing een boete van 5000 euro, omdat het team Verstappen niet had ingelicht dat Tsunoda eraan kwam. Tijdens
de persconferentie voor de GP van Japan laat Matteo Perini, één van de stewards van de FIA in Singapore, weten dat die beslissing een fout was. Verstappen had gewoon een straf moeten krijgen.
Onvrede over gridstraffen
De beslissing over Verstappen was ook niet de enige verkeerde keuze die werd gemaakt in Singapore, in de ogen van veel teams en coureurs. Er werd dan ook beklag gedaan bij de
FIA. De teams willen voornamelijk consistentie zien bij de stewards. Er wordt dan ook al langer gevraagd om een vast team aan stewards, in plaats van elk raceweekend een ander team.