Het lijkt erop dat
Europa klaar is met prijsverhogingen of een aantal franchises. De
verkopen van grote games zijn hier namelijk opvallend sterk gedaald.
Voor EA zijn de jaarlijkse voetbalgames altijd een uitstekende manier om de inkomsten binnen te harken. De FIFA games vlogen namelijk altijd als warme broodjes over de toonbank en elk jaar gingen de verkopen omhoog. Dat geldt alleen niet voor
EA Sports FC 24 in Europa, zo meldt
GamesIndustry.biz. De verkopen van EA Sports FC 24 liggen op het continent 10 procent lager dan
FIFA 23 en zelfs de aantallen van
FIFA 22 worden niet gehaald.
Het kan natuurlijk liggen aan de naamsverandering voor de reeks, maar EA Sports FC 24 is geen uitzondering. Het lijkt een trend te zijn dat er minder games worden verkocht in Europa. Zo zijn de
sales van
NBA 2K24 17 procent lager in vergelijking met
NBA 2K23. Voor Mortal Kombat is het verschil zelfs nog extremer. Ondanks de goede reviews voor
Mortal Kombat 1 zijn de verkopen maar liefst 39 procent lager ten opzichte van
Mortal Kombat 11 in Europa.
En het geldt ook niet alleen voor games die een eindeloze hoeveelheid vervolgen hebben. Zo vliegt
Starfield in de Verenigde Staten bijvoorbeeld de winkelschappen uit, maar dat is niet het geval in Europa. Na de eerste vier weken liggen de verkopen 13 procent lager dan
Forza Horizon 5 uit 2021.
Waarom liggen de verkopen in Europa zo laag?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor de lage hoeveelheid
sales in Europa. Maar omdat het gaat over zo’n brede line-up aan games, lijkt de hoofdoorzaak de prijs te zijn. Veel uitgevers hebben een
prijsverhoging doorgevoerd, Take-Two is daar zelfs één van de eerste meer geweest met de NBA 2K games, en de portemonnee van gamers is niet onuitputtend. Tel daar de steeds hoger wordende kosten voor boodschappen en woningen bij op en het lijkt erop dat gamers simpelweg beter op hun portemonnee letten dit jaar.