Unreal Engine 5 is nu ongeveer een maand beschikbaar en verschillende ontwikkelaars en artiesten zijn al indrukwekkende dingen aan het maken. Een recent voorbeeld komt in de vorm van een tech
demo. Deze verbaast iedereen met een hoog niveau van fotorealisme.
De demo, genaamd Etchu-Daimon Station, is gemaakt door
Lorenzo Drago. De demo speelt zich af in een verlaten station, gebaseerd op een echt station in Japan. Via VR geeft Drago een tour door het virtueel gereconstrueerde station, dat er zowel bij daglicht en in het donker bijzonder goed uit ziet.
Het kan zelfs gezegd worden dat het station nauwelijks van echt te onderscheiden is. Veel mensen zijn dan ook erg onder de indruk van
Unreal Engine 5. Deze engine zal gebruikt worden voor veel grote aankomende games, zoals de
vierde Witcher game en een
nieuwe Tomb Raider.
Worden Unreal Engine 5-games ook zo realistisch?
Wel moet gezegd worden dat deze demo waarschijnlijk niet representatief is voor hoe games eruit gaan zien in de engine. De video draait bijvoorbeeld maar zeven frames per seconde. Voor de meeste games is dertig toch wel het minimum als het op framerate aankomt en op de nieuwe consoles is zestig vaak het streven.
Fotorealisme is misschien geen realistisch doel voor games, maar het is duidelijk dat Unreal Engine 5 zeer krachtig is. Bovendien is het zeker mogelijk dat we fotorealisme wel in elders gaan zien. Unreal Engine wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor series en films als
The Mandalorian en
Thor: Love and Thunder.