Na streamingdiensten voor muziek en films, komen er ook steeds meer streamingdiensten voor
games. Volgens een topman van
Ubisoft groeien die diensten alleen niet zo snel, omdat gamers te gewend zijn om games te bezitten.
Wie tegenwoordig een film of een serie opzet, zal dat waarschijnlijk doen via één van de vele streamingdiensten zoals
Netflix,
Disney+ of
HBO Max. En het is dat langspeelplaten weer een
comeback hebben gemaakt, anders was de markt voor fysieke muziekalbums waarschijnlijk al compleet verdwenen. Met Spotify of Tidal heb je immers een gigantische bibliotheek aan muziek binnen handbereik.
Met games is de markt voor fysieke exemplaren alleen nog steeds booming. Het is wat dat betreft een grote uitzondering ten opzichte van andere media. Volgens Philippe Tremblay, de director of subscriptions bij Ubisoft, zijn gamers het nog erg gewend om fysieke games te bezitten.
Het is ook die gewenning die ervoor zou zorgen dat streamingdiensten voor games niet zo snel groeien als bijvoorbeeld films, series en muziek. Dat laat de topman van Ubisoft weten in gesprek met
GamesIndustry.biz.
“We hebben de afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt, maar het is nog steeds relatief klein vergeleken met de andere modellen. Een van de dingen die we hebben gezien is dat gamers, een beetje zoals bij DVD, gewend zijn om hun games te hebben en te bezitten. Dat is de verschuiving onder consumenten die moet plaatsvinden. Ze voelen zich op hun gemak als ze hun CD- of DVD-collectie niet bezitten. Dat is een transformatie die bij games wat langzamer verloopt.”
Geen verlies van voortgang
Eén van de dingen die Tremblay duidelijk wil maken met streamingdiensten van games, zoals het eigen Ubisoft+, is dat de voortgang gewoon blijft bestaan. Als spelers hun
abonnement stopzetten en later weer terugkomen, kunnen ze gewoon weer verder gaan waar ze waren gebleven.
De topman van Ubisoft snapt ook zeker waar spelers vandaan komen. Zo heeft hij naar eigen zeggen ook nog twee dozen met DVD’s. Maar als mensen het model omarmen, zullen ze zien dat ‘de games er zijn, de dienst blijft bestaan en dat je ze altijd kan blijven spelen’.