Twitch kondigde dinsdag een controversiële verandering aan rondom
advertenties. Maar na veel
kritiek en dreigementen heeft Twitch besloten om de verandering toch niet door te voeren.
Al jarenlang verdient
Twitch veel geld, helemaal na de enorm gestegen populariteit van livestreams. Maar het platform en
streamers moeten wel in harmonie met elkaar samen kunnen werken en dat werd in gevaar gebracht door een opvallende verandering van Twitch.
Dinsdag kondigde het bedrijf namelijk plotseling aan dat er voortaan geen ‘burned in’ video, display en audio advertenties meer geplaatst mochten worden in livestreams. Dat betekent dus geen banner, sponsors en andere vormen van advertenties die veel gebruikt worden door content creators.
De verandering leek puur gedaan vanwege het geld, omdat Twitch daar geen inkomsten op vangt, maar wel op advertenties die voor en tijdens de stream ingeladen worden. Toch heeft het platform nu besloten om het nieuwe
beleid toch niet door te voeren. Dat heeft Twitch aangekondigd
via Twitter.
Veel kritiek op Twitch
De
change of heart komt na een hele berg aan kritiek op het streamingplatform sinds de aankondiging. Zo besloot OTK, een netwerk van populaire streamers zoals Asmongold,
een open brief te schrijven naar de leiding van Twitch. In de brief werd gesteld dat het ‘eens unieke en bewonderenswaardige visie van een creator-first platform een verre droom lijkt’. Twitch zou al jaren bezig zijn met een beleid dat steeds meer streamers tegenwerkt.
De verandering zou een enorme klap zijn voor content creators die livestreams organiseren voor het goede doel, evenals uitzendingen van esports. Die soorten livestreams zijn namelijk enorm afhankelijk van ‘burned in ads’.
Initieel verontschuldigde Twitch nog voor de plotselinge aankondiging en dat het duidelijkere richtlijnen zal opstellen, maar nu heeft het platform dus helemaal besloten om af te zien van het nieuwe beleid.