TikTok heeft sinds kort een concurrent erbij gekregen in de vorm van
YouTube Shorts. Die functie was al in een aantal landen te gebruiken, maar wordt nu ook uitgerold in
Nederland.
Bij social media-bedrijven wordt vaak het mantra ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ gehanteerd. Zo heeft WhatsApp laatst
een Snapchat-achtige functie geïntroduceerd, is Twitter ook begonnen met Stories en is TikTok bijna een kopie van de verdwenen app Vine. Het concept van TikTok wordt ondertussen ook weer gekopieerd door meerdere andere social media-bedrijven.
Zo begon Instagram met
een functie voor korte filmpjes genaamd Reels en is nu YouTube ook met het idee aan de haal gegaan. De videodienst van
Google noemt de functie
YouTube Shorts. Daarmee kan een korte video worden geüpload, waarbij beelden aan elkaar kunnen worden geplakt, muziek en filters worden toegevoegd en meer. YouTube is nu ook begonnen met de uitrol van Shorts in Nederland, zo meldt het bedrijf aan meerdere bronnen, waaronder
Tweakers.
Shorts al eerder gelanceerd
Het is niet de eerste keer dat gebruikers nu met
YouTube Shorts aan de slag kunnen. De functie was namelijk al iets eerder gelanceerd in 26 andere landen als test. Die lijkt nu geslaagd te zijn, want YouTube rolt Shorts niet alleen uit in Nederland, maar in meer dan 100 landen waar de videodienst actief is. Het uitrollen van Shorts zal niet in één dag gebeuren, het kan zijn dat je even geduld moet hebben. Volgens YouTube is de verwachting dat woensdag elke Nederlander toegang heeft tot de functie.