Over een paar maanden verschijnt een volledige remaken van
Super Mario RPG. Daarbij wordt ook de
muziek onder handen genomen, al kun je ook kiezen voor de originele soudtrack. Dat blijkt nu een opvallend goede feature voor de
toegankelijkheid van de game.
De toegankelijkheid van games voor mensen met een beperking staat bij veel ontwikkelaars hoog in het vaandel, terwijl er bij andere studio’s nauwelijks iets mee gedaan wordt. Over het algemeen wordt er bij Nintendo niet veel gedaan met
toegankelijkheidsopties. Maar
Mario RPG">Super Mario RPG lijkt per ongeluk een bijzonder goede keuze te maken voor doven.
Morgan Baker, Game Accessibility Lead bij EA, laat dat weten als reactie op een clip waarin is te zien dat je in de remake kunt wisselen tussen nieuwe arrangementen van de muziek van de game en de oude soundtrack. Baker is zelf doof, maar heeft cochleaire implantaten, die
geluid kunstmatig nabootsen. Deze implantaten kunnen geluid alleen niet zo accuraat horen als werkende oren, waardoor complexe geluiden niet altijd begrepen kunnen worden.
Baker geeft aan dat ze de nieuwe versie van de Super Mario RPG soundtrack niet goed kan horen en begrijpen. Maar de originele versie, die ze toen ze nog kon horen al vaak heeft gehoord, klinkt “kristalhelder”. Dat neemt natuurlijk niet weg dat traditionele geluidsopties zoals volume-sliders een belangrijke vorm van toegankelijkheid zijn, maar er zulen mensen zijn die volgens Baker meer zijn geholpen met vereenvoudigd sound design.
Super Mario RPG muziek feature niet bedoeld voor toegankelijkheid
Het is natuurlijk mooi dat deze optie in Super Mario RPG zorgt voor meer toegankelijkheid, maar het is wel belangrijk om te onthouden dat de feature daar zeer waarschijnlijk niet voor bedoeld is. De oude soundtrack van een game beluisteren in een remake is meestal puur voor nostalgie bedoeld: de toegankelijkheid is een aangename bijwerking. Dat je tussen twee versies van de soundtrack kan schakelen is ook zeker geen unieke feature in Super Mario RPG.