Als je geen zin hebt om te stoeien met het correct installeren van mods voor Starfield, dan is er goed nieuws. Todd Howard heeft namelijk bevestigd dat er officiële ondersteuning komt voor mods in de game.
Als er games zijn waar veel mods voor worden gemaakt, dan zijn het wel games van Bethesda. Zelfs twaalf jaar na dato wordt The Elder Scrolls V: Skyrim nog steeds massaal gespeeld en dat is grotendeels op het conto te schrijven van mod-makers. Zo zijn er mods om complete questlines, gebieden en skill trees aan de game toe te voegen.
Modders hebben ook Starfield al meteen met open armen ontvangen. Al binnen een paar uur na de lancering van de early access waren er al mods te vinden op Nexus Mods. Momenteel zijn het nog vooral technische en visuele mods, zoals het toevoegen van DLSS, het verhogen van de Field of View, het aanpassen van de kleurenfilters en nieuwe kostuums. Maar in de toekomst zullen er ongetwijfeld ook vele content mods aankomen.
Dat klinkt aanlokkelijk, maar niet iedereen vindt het eenvoudig of geruststellend om met mods aan de slag te gaan. Vaak moet je toch de files van de game in duiken en doe je iets verkeerd, dan kan het zijn dat de game constant crasht. Maar in de toekomst zal dat een stuk eenvoudiger worden, zo blijkt uit een interview van Famitsu met Todd Howard.
“Je kan zo’n beetje alles doen wat je maar wil met mods, net zoals in voorgaande games. Officiële ondersteuning voor mods komt er volgend jaar aan. Wij houden er ook van, dus we gaan het groots ondersteunen.”
Bethesda heeft ook al eerder mods officieel ondersteund. Zo was er een speciaal menu voor mods in de Special Edition van Skyrim, evenals in Fallout 4. Die ondersteuning zorgt er bovendien voor dat mods ook te gebruiken zijn voor spelers op de Xbox Series X/S. Het is alleen wel afwachten welke mods er precies worden ondersteund, wat vaak maakt Bethesda een bepaalde selectie uit de bestaande mods.