In het jaar dat volledig in het teken staat van corona beleven de streamingsdiensten hoogtijdagen. Netflix had in negen maanden al
bijna haar recordjaar verbroken, Disney+ doet het goed en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook
Sony heeft dit door en heeft blijkbaar zoveel vertrouwen in de toekomst hiervan dat ze de
streamingsservice Crunchyroll voor ruim honderd miljard yen (800 miljoen euro) willen kopen.
De grote opkomst van de streamingsservice
Het beluisteren en/of kijken van media via een streamingsservice lijkt de toekomst. Naast het succes van de videostreamingservices gaat ook de muziek streaming met apps als Spotify, Deezer en Apple Music ook steeds beter. Ook de podcaststreaming lijkt na Amerika langzaam Nederland te veroveren. Ook hierin zijn veel ontwikkelingen, zo begon NRC vorige week plots de
NRC Audio app en kocht het zelfs een radiozender.
Crunchyroll
Sony, de Japanse mediagigant, lijkt de boot niet te willen missen en is daarom bereid om een grote
overname te doen. De videoservice
Crunchyroll is van oorsprong Amerikaans, maar heeft vooral een Aziatisch aanbod. Op de videostreamingsservice zijn vele
anime te vinden. Daarnaast zijn er ook Aziatische series te vinden,
manga en zelfs autoraces.
De website kan je gratis bekijken, maar dan is er wel een stuk minder beschikbaar en heb je een hoop reclame. De meeste content op Crunchyroll zit verstopt achter het betaalmuurtje. Sony heeft andere grote animeverstrekker Funimation al in handen, dus het overnemen van de grote concurrent lijkt een slimme zet.
Wat wil Sony met deze grote overname?
Momenteel heeft Crunchyroll zo’n 70 miljoen gebruikers, hiervan zijn er wel maar 3 miljoen met een betaald account. Wat wil Sony met deze videostreamingsservice, gaan ze verder met de lijn die het bedrijf de laatste jaren al had ingezet? Of gaan ze zich naast Azië nog meer richten op de Westerse markt? De tijd zal het leren.