Sony wil moeilijkheidsgraad games aanpassen op basis van skills

News
dinsdag, 19 december 2023 om 17:00
elden ring combatf1644405058
Er is een opvallend nieuw patent opgedoken van Sony. De uitgever wil namelijk de moeilijkheidsgraad van games in real-time aanpassen, op basis van de skills van de speler.
We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens gefrustreerd vastgezeten in een game, omdat het niet lukte om voorbij een baas te komen of omdat een race te uitdagend was. Wat Sony betreft moet daar alleen een einde aan gaan komen in de toekomst.
Er is namelijk een nieuw patent ingediend door de uitgever dat gericht is op de moeilijkheidsgraad van games, zo meldt Insider Gaming. Als de technologie gemaakt wordt, dan kan een game makkelijker of moeilijker gemaakt worden op basis van de vaardigheden van de speler. Spelers hoeven daarvoor niet een menu in te duiken, het wordt in real-time achter de schermen gedaan.
Het gaat daarbij niet alleen om een simpele moeilijkheidsgraad die invloed heeft op bijvoorbeeld de hoeveelheid HP van de speler op vijanden. Zo kan het aantal vijanden dat verschijnt omhoog of omlaag geschroefd worden, de schade van een bepaalde ability kan aangepast worden, de timing van een valstrik en meer.

“De verzamelde gegevens kunnen worden geëvalueerd om te bepalen of het prestatieniveau van de gebruiker overeenkomt met het verwachte prestatieniveau. Als het prestatieniveau van de gebruiker niet overeenkomt met het verwachte prestatieniveau, kunnen parameters die de moeilijkheidsgraad van de game veranderen automatisch worden gewijzigd.”

Een goede oplossing?

Het is een interessante manier om de moeilijkheidsgraad aan te passen, maar het is wel de vraag of iedereen er een fan zal zijn. Met name als er vervolgens geen ruimte meer is voor traditionele moeilijkheidsgraden. Sommige spelers vinden het bijvoorbeeld leuk om zichzelf uit te dagen en echt te moeten trainen voor een moeilijke boss fight, terwijl andere spelers juist weer ontspannen door een game heen willen lopen.