Sony wil af van te eenvoudige platinum spellen op de PlayStation

News
dinsdag, 22 november 2022 om 19:00
playstation trophiesf1655372648
Sony wil dat gamers weer trots kunnen zijn op hun behaalde platinum trophies. Ontwikkelaars die te eenvoudige games maken kunnen nu uit de PS Store gezet worden.
Trophies werden in 2008 geïntroduceerd op de PlayStation 3 en zijn inmiddels niet meer weg te denken. Hoewel de trophies geen feitelijke waarde kennen, zijn ze een belangrijke mogelijkheid om mee te pronken.
Bij sommige games is het behalen van trophies erg moeilijk, waardoor het behalen van een Platinum trophy echt een mijlpaal kan zijn. Andere games geven trophies weg alsof het snoepjes zijn, waarbij het soms zelfs nog de vraag is of er nog sprake is van een spel, of meer van het 'kopen' van virtueel eremetaal.
Die laatste categorie is Sony een doorn in het oog, met name omdat het aantal extreem eenvoudige games met een platinum trophy de pan uitrijst en daarmee de waarde van een dergelijke trophy flink devalueert. Waarom zou je immers nog je best doen om bij voorbeeld Call of Duty: World at War op de hoogste moeilijkheidsgraad uit te spelen, als je voor een euro ook een Platinum trophy kan kopen?
In de Store vind je inmiddels tal van dergelijke games met namen als Vump Jump, Xump Jump, The Jumping Pizza en meer.

Sony bant te eenvoudige games en shovelware uit

Sony heeft de eindeloze stroom aan showvelware inmiddels ook gezien en heeft, volgens website Dex.exe een mail uitgestuurd naar ontwikkelaars waarin gewaarschuwd wordt dat dergelijke shovelware niet langer getolereerd wordt en zelfs tot een verwijdering uit de PS Store kan leiden.
Sony heeft het hierbij expliciet over games die reskins zijn van andere games, waarbij eigenlijk alleen de naam anders is, maar de gameplay identiek is. De gevolgen van het herhaaldelijk aanbieden van dergelijke games kunnen uiteenlopen van het minder zichtbaar maken in de Store, tot uitsluiting van de game uit de PS Store en in het meest extreme geval het verbreken van de samenwerking met de ontwikkelaar. Sony neemt hiermee behoorlijk fors stelling tegen deze ontwikkelaars van shovelware.

Wat ziet Sony als shovelware?

In de mail aan ontwikkelaars maakt Sony duidelijk wat zij verstaan onder Shovelware.

Het einde van Mr Massagy en My name is Mayo?

De super-eenvoudige platinum games zijn een relatief recent fenomeen. Bij de introductie van het eremetaal kende Sony nog twee categorieën, met een volledige set voor grotere games en een kleinere set, zonder platinum trophy voor games die daar niet voldoende content voor hadden. Sinds enkele jaren heeft Sony dit verschil los gelaten, waarna steeds eenvoudiger games in de Store verschenen.
Een van de eerste games in dit 'genre' was My Name is Mayo, een game waarbij het herhaaldelijk klikken langzamerhand de deksel van een pot mayonaise los draaide. De game was een flink succes onder trophy hunters, die -dankzij de opdeling van de PS Store in regio's- in korte tijd meerdere platinums wisten te scoren met alleen deze ene game. Inmiddels is de schroom echt weggevallen en bieden diverse ontwikkelaars een flinke serie games aan die perfect passen in de definitie van Sony.
Hoewel zowel Mr Massagy als My Name is Mayo dus nog wel mogen (er zijn geen directe kopieën van verschenen) zullen de opvolgers met argusogen bekeken worden.

Populair Nieuws

Laatste Reacties