Sony reageert op ophef rondom opnames PS4 en PS5 voicechat

    Sony rolde onlangs de 8.00 update voor de PS4 uit. Daarbij verscheen een functie die veel gamers tegen de borst stootte: een opnamemogelijkheid voor voicechats, waarbij gamers elkaar kunnen rapporteren. Er ontstond veel ophef over en daar reageert Sony nu op.


    Sony heeft inmiddels gereageerd op de ophef die ontstaan is rondom de nieuwe functie. De automatische opnames van voicechats had volgens Sony beter uitgelegd moeten worden. Sony heeft dit niet duidelijk genoeg gedaan en biedt haar excuses aan.

    Wanneer een PS5-speler een intimidatierapport instuurt kunnen ze een voicechat-clip van 40 seconden bijvoegen. 20 seconden hiervan zijn van de hoofdconversatie en tien seconden zullen zijn voor en na de selectie van de clip. Alleen de vijf meest recente minuten zijn hierbij beschikbaar om te selecteren.

    Sony.

    Voicechats kunnen voor maatregelen zorgen

    De opnames van een ingestuurde voicechat worden beluisterd door het Customer Experience-team van PlayStation. Werknemers zullen naar de hele clip luisteren en op basis daarvan kunnen ze actie ondernemen zoals het versturen van een waarschuwing of andere maatregelen. De kritiek die hierop ontstond was niet mals. Gamers geven aan nergens toestemming gegeven te hebben op het versturen van opnames en vinden het ineens introduceren van de functie dan ook niets. Daarnaast valt het feit dat alleen PS5-gamers de functie kunnen gebruiken niet goed.

    Vooralsnog zal Sony geen opt-out voor de opnamemogelijkheid aan gaan bieden. De functie is in het leven geroepen om alle gamers toegang te geven tot een prettige en veilige omgeving om te gamen met anderen.

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.