Sony heeft dit jaar
PlayStation Plus een flinke make-over gegeven, zodat het beter kan concurreren met
Game Pass. Toch weigert de Japanse uitgever een bepaalde tactiek van concurrent Microsoft te volgen.
In veel media wordt streaming steeds groter. Zo kopen er steeds minder mensen albums van een artiest en luisteren ze de nieuwe nummers gewoon via Spotify, Tidal of een andere dienst. En dan zijn er natuurlijk ook nog de vele streamingdiensten voor films en series. Losse aankopen worden daardoor steeds zeldzamer.
De game-industrie staat nu ook voor dezelfde splitsing. Er worden nog steeds enorm veel losse games verkocht, maar spelers kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor
Game Pass, waarbij ze vanaf dag één nieuwe releases van Microsoft kunnen spelen, zoals
Starfield in 2023.
Het is een aantrekkelijke tactiek van Microsoft om nieuwe abonnees aan te trekken, maar Sony weigert om daarin mee te gaan. Dat laat Shuhei Yoshida, de baas bij
PlayStation voor onafhankelijke ontwikkeling, weten tijdens een GI Live 2022-panel. Dat meldt
VGC.
“Wij geloven nog in de premium release van games bij lancering. Het is net zoals een film. Die komt eerst uit in bioscopen, dan naar een streamingdienst en dan naar publieke televisie. Elke keert genereert het nieuwe omzet en bereikt het een breder publiek. Op deze manier lanceren bij onze games eerst als premium release en dan na drie maanden, zes maanden of drie jaar komt het naar PS Plus Extra.”
Experimenteren met releases voor PS Plus
Ondanks dat Yoshida stelt dat gamers geen
day one releases op PlayStation Plus kunnen verwachten, is dat eerder dit jaar toch gebeurt.
Stray is namelijk direct naar de abonnementsdienst gekomen en kreeg daardoor meteen een enorme boost aan populariteit.
Volgens de topman bij PlayStation wordt er dan ook wel geëxperimenteerd met releases op PlayStation Plus Extra. Mogelijk kunnen abonnees in de toekomst dan toch wel meer first party games op dag één op de dienst verwachten.