De
overname van Acitivision Blizzard door
Microsoft wordt nog altijd onderzocht. Daarbij hebben vooral
Sony en Microsoft over en weer allerlei analyses en beschuldigingen. Sony meent nu bijvoorbeeld dat Microsoft bewust probeert te zorgen dat Sony meer als
Nintendo wordt.
Zoals eigenlijk altijd staat de toekomst van
Call of Duty wederom centraal in de discussie tussen Sony en Microsoft. Laastgenoemde beweerde eerder dat Sony prima kan concurreren zonder Call of Duty, omdat Nintendo dat ook doet. Maar volgens Sony verdraait Microsoft hier de feiten, zo schrijft het bedrijf aan een Britse waakhond (via
VGC).
Sony en Nintendo zijn niet op deze manier te vergelijken, vindt Sony, omdat Nintendo’s strategie helemaal niet rust op grote shooters voor 18 jaar en ouder. Hoewel Sony ook een diversere portfolio heeft, is Call of Duty van belang voor PlayStation. Als Microsoft inderdaad Activision Blizzard koopt en zo eigenaar wordt van Call of Duty, hoeven spelers die alleen shooters spelen nooit meer om te zien naar PlayStation.
Microsoft zou dan Call of Duty, Halo, Gears of War, Doom en Overwatch in handen hebben. Dat maakt Sony een minder effectieve concurrent voor de Xbox-maker, zoals Nintendo dat nu is (intern vergelijk Microsoft zich geregeld met Sony en bijna nooit met Nintendo). Dat zou volgens Sony de ware strategie zijn van Microsoft.
Activision Blizzard deal op losse schroeven
Sony is trouwens niet de enige die zorgen heeft over de overname van Activision Blizzard. Hoewel de deal in sommige landen al is goedgekeurd, doen Europese marktautoriteiten eerst nog meer onderzoek. Ook de Amerikaanse Federal Trade Commission
zou de deal mogelijk tegen willen houden.