Sony legt patent op game mechaniek

News
vrijdag, 10 december 2021 om 17:30
xgn google image
Sony heeft patent gelegd op een bepaalde game mechaniek uit het spel Death Stranding. Opvallend, omdat het dus niet de eigenaar van de game IP is die dit patent legt, maar Sony.
Sony registreerde zich al in 4 maanden voordat Death Stranding uitkwam voor deze unieke game mechanic. In het spel is er de mogelijkheid om een aangelegd pad te verbeteren, naarmate meerdere spelers dat zelfde pad afleggen. Sinds afgelopen zondag is deze aparte maar unieke mechaniek dus in handen van Sony, en niemand anders mag het in zijn of haar game implementeren.
Het wordt nu voor andere game studios enorm lastig om zo een soort mechanic in hun game te stoppen. Wanneer het namelijk te veel lijkt op het idee in Death Stranding, heeft Sony het recht om een rechtszaak aan te spannen en mogelijk zelfs te winnen. Uiteraard kunnen andere game studio’s wel toestemming vragen aan Sony om de mechaniek te gebruiken, maar Sony zal daar ongetwijfeld veel geld voor vragen. Waarom de eigenaar van het IP van de game de patent niet aangevraagd heeft is onduidelijk.

Is dit de eerste keer dat er patent wordt gelegd op een game mechaniek?

Dit is overigens niet de eerste keer dat er patent wordt gelegd op een game mechaniek. Middle-earth: Shadow of Mordo heeft een mechaniek genaamd Nemesis en deze mechaniek ligt in de handen van Warner Bros. Games. Andere game studio's waren absoluut niet tevreden toen dit nieuws naar voren kwam.
Death Stranding is overigens een prima game, van ons ontving het een keurige 8,5. Het spel heeft een goed verhaal en een prachtig mysterieuze wereld. Ook het goed werkende multiplayer aspect heeft bonuspunten opgeleverd, tot slot beschikt de game over uitstekend acteerwerk. Het spel komt wat traag op gang, en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Toch is het misschien wel het proberen waard, onze review lees je hier.