De personages in de games van Sony ogen elke generatie weer een stuk realistischer. Maar kunnen ze in de nabije toekomst ook worden ingezet als chatbots met de hulp van AI?
Het is de laatste paar jaar duidelijk geworden dat kunstmatige intelligentie ook een rol zal gaan spelen in de wereld van gaming. Zo gebruiken sommige ontwikkelaars de technologie al om achtergrondpersonages te voorzien van dialogen, het maken van verhalen voor quests en artwork - zoals laatst ook officieel is bevestigd voor Call of Duty.
Sony wil de technologie ook op andere manieren gaan gebruiken, zo blijkt uit een gelekte video die gedeeld is op social media (en ondertussen is verwijderd na een claim van Sony). In de video is te zien hoe Sharwin Raghoebardajal, de director of software engineering bij Sony, een gesprek voert met een AI-powered Aloy: de heldin uit de Horizon games.
Aloy wordt een aantal vragen gesteld door Raghoebardajal, waar ze op reageert met stem en bijbehorende gezichtsanimaties. Al zegt ze wel dat ze last heeft van ‘een zere keel’. Vervolgens legt de AI-Aloy een aantal onderdelen uit van de lore van Horizon - ironisch gezien spelen de games zich af in een wereld die is overgenomen door AI-gecontroleerde machines.
Aan het einde van de demo legt Raghoebardajal uit dat het prototype is ontwikkeld in samenwerking met Guerrilla, de studio achter de Horizon games. Ook laat ze weten dat dit slechts ‘een glimps is van wat er mogelijk is’. Hoe Sony de technologie precies wil gaan gebruiken en of we straks ook met andere personages uit de catalogus van de uitgever kunnen praten is niet bekend.
Volgens The Verge wordt de Aloy-chatbot mogelijk gemaakt door een cocktail aan verschillende technologieën. Zo zorgt Whisper van OpenAI voor de speech-to-text-mogelijkheden en GPT-4 en Llama 3 voor het maken van de beslissingen. De Emotional Voice Synthesis van Sony zelf wordt weer gebruikt voor het genereren van de stem. Tot slot zorgt Sony’s Mockingbird technologie voor de gezichtsanimaties.