Sony heeft de laatste jaren veel gedaan om games een stuk toegankelijker te maken voor spelers met een handicap. Het wordt nu ook makkelijker om de desbetreffende PS5 games te vinden.
Veel ontwikkelaars willen hun games maken voor een zo groot mogelijk publiek, waardoor we steeds meer opties erbij zien komen voor spelers met een handicap. Of dat nu opties zijn om de tekst beter leesbaar te maken, kleuren aan te passen voor mensen met kleurenblindheid of het eenvoudig maken van controls.
Al die opties zijn zeer welkom, maar het is niet eenvoudig om er nu precies achter te komen welke games precies accessible zijn en welke niet. Sony gaat daar nu verandering in brengen in de PlayStation Store. Dat blijkt uit een nieuwe post op de PlayStation Blog.
Hideaki Nishino, de senior VP of Platform Experience bij Sony Interactive Entertainment, legt uit dat ontwikkelaars nu nieuwe tags kunnen gebruiken om een gedetailleerd inzicht te geven voor accessibility features van hun PS5 games.
“Die tags kunnen kunnen variëren van visuele en auditieve toegankelijkheidsinstellingen tot DualSense controlleropties, moeilijkheidsinstellingen en online communicatiefuncties zoals chat.”
Volgens Nishino zijn er maar liefst vijftig verschillende tags waar ontwikkelaars uit kunnen kiezen om de opties in hun games te omschrijven. Vanaf lancering zullen verschillende first party games van Sony meteen de juiste tags krijgen in de PlayStation Store. Dat zullen onder andere God of War Ragnarok, Gran Turismo 7, Marvel’s Spider-Man Remastered, Returnal en Ghost of Tsushima Director’s Cut zijn.