PS5 DualSense controller gebruikt in-game geluid voor haptic feedback

    Met de gloednieuwe DualSense controller voor de PS5 wil Sony zorgen voor een echte next-gen ervaring. Zo kan de controller haptic feedback genereren op basis van in-game geluiden en acties.

    Terwijl Microsoft met de Xbox Series X voornamelijk op basis van pure grafische kracht wil zorgen voor een next-gen ervaring, daar gaat Sony een stapje verder met de PS5. Zo zal het in de toekomst niet meer mogelijk zijn om je oude DualShock 4 controller te gebruiken voor de nieuwe PS5 titels.

    Dat komt mede door de nieuwe features van de DualSense controller. Uit een recent rapport van Sony blijkt namelijk dat het apparaat meer mogelijkheden heeft dan voorheen gedacht. Zo kan de controller zorgen voor haptic feedback op basis van acties of geluiden die in-game gebeuren. Volgens Sony zullen dit soort ervaringen ook verbeterd worden na verloop van tijd.

    “Hoewel DualSense zal zorgen voor meer realistischere game-ervaringen, zullen ontwikkelaars ook meer tijd en kennis nodig hebben om te weten hoe ze hoge kwaliteit vibraties moeten creëren.”

    Sony

    Sony helpt bij de ontwikkeling

    Om ervoor te zorgen dat studio’s er niet alleen voor komen te staan, zegt Sony dat ze een gloednieuw haptic feedback design hebben gebruikt, speciaal gericht op game ontwikkelaars. Met deze tool kunnen ontwikkelaars sneller vibraties en feedback maken in vergelijking met de DualShock 4 controller, door meerdere stappen over te slaan.

    Naast de haptic feedback krijgt de DualSense ook speciale triggers, die op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. In Deathloop zullen de triggers bijvoorbeeld blokkeren als een wapen vastloopt.

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.