Providers helpen elkaar niet meer bij storingen

News
dinsdag, 22 november 2022 om 21:00
storingf1623744697
Hoewel de moderne technologie veel mogelijk maakt, wordt er af en toe roet in het eten gegooid door een storing. Gelukkig was er een overeenkomst waarbij providers elkaar te hulp zouden schieten bij een grote storing. Maar die overeenkomst wordt nu beëindigd.
Sinds 2013 hadden KPN, Vodafone en T-Mobile een afspraak dat klanten van deze providers gebruik konden maken van het Netwerk van de andere twee bij een grote storing. Maar die overeenkomst is nu beëindigd. Dat heeft de Minister van Economische Zaken en Klimaat laten weten aan de Tweede Kamer.
De overeenkomst is niet beëindigd omdat de providers het niet eens waren over de constructie van afspraken. Integendeel: alle providers waren het erover eens dat de hele overeenkomst niet meer nodig was. Het delen van netwerken was bovendien te complex en de kosten ervan te hoog.

Waarom hielpen providers elkaar bij een storing?

De afspraak om elkaar te helpen kwam tot stand na een enorme Vodafone storing in 2012. Door een brand in een netwerkknooppunt lag het mobiele netwerk van de provider dagenlang plat. Om te voorkomen dat mensen ooit nog zo lang zonder bereik zouden zitten zijn KPN, Vodafone en T-Mobile met elkaar gaan samenwerken.
Maar er zijn sinds 2014 geen storingen meer geweest waarbij hulp van een andere provider nodig was. De providers geven bovendien aan dat een storing van zo’n formaat ook niet meer voor kan komen. Het onafhankelijke onderzoeksbureau TNO is het daarmee eens.