Vorige week heeft
PlayStation Studios opnieuw haar portfolio aan
first party studios uitgebreid, met de
overname van
Housemarque. Maar
Sony was niet de enige geïnteresseerde in de ontwikkelaar.
De
overname van Housemarque door PlayStation Studios leek vrij logisch. De Finse ontwikkelaar heeft de laatste jaren immers vaak samengewerkt met Sony om exclusieve PlayStation titels te ontwikkelen, zoals
Returnal en
Resogun.
In een interview met de Finse publicatie
YLE vertelt CEO Ilari Kuittinen alleen dat PlayStation Studios niet de enige partij was die op de stoep stond om Housemarque over te nemen.
Welke spelers streden er om Housemarque?
Om welke partijen het precies gaat, dat wil Kuittinen niet zeggen, maar er zijn wel een aantal vermoedens. Zo lijkt de grote speler uit China hoogstwaarschijnlijk
Tencent, dat de laatste jaren steeds meer
ontwikkelaars en bedrijven opkoopt - ook in Europa. De Zweedse partij is mogelijk de
Embracer Group, dat de laatste studio’s als Gearbox Software en Flying Wild Hog heeft overgenomen.
Housemarque heeft uiteindelijk gekozen voor Sony, omdat volgens Kuittinen uit de gesprekken al snel voort kwam dat de Japanse uitgever de ontwikkelaar niet wil sturen. De CEO zegt dat ze geïnteresseerd zijn in Housemarque juist omdat ‘wij iets doen wat geen enkele andere ontwikkelaar doet’.