Phil Spencer vindt verhitte Activision Blizzard-discussie 'eerlijk en oprecht'

News
maandag, 31 oktober 2022 om 11:30
call of duty modern warfare 2 soldierf1664436468
De laatste tijd vuren Sony en Microsoft argumenten over en weer naar elkaar over de overname van Activision Blizzard. Het lijkt soms een flink verhitte discussie te worden, maar Phil Spencer heeft er juist geen problemen mee.
De overname van Activision Blizzard is al aangekondigd in januari, maar tien maanden later is er nog steeds geen goedkeuring vanuit de belangrijkste instanties. Dat komt ook mede doordat Sony geen voorstander is van de deal en erop hamert dat Microsoft te machtig zou worden. De Japanse uitgever vreest namelijk dat Call of Duty een exclusieve franchise wordt voor de Xbox consoles.
Ondertussen zegt Microsoft dat de argumenten van Sony nergens op slaan en dat het niet logisch zou zijn om Call of Duty een exclusieve franchise te maken. De Amerikaanse techgigant lijkt zich daarbij te ergeren aan het gedrag van Sony. Phil Spencer heeft ondertussen juist geen enkel probleem met de aandacht en discussie die gevestigd is op de overname, zo laat hij weten tegenover de Wall Street Journal.
“Ik zou zeggen dat de discussie zeer eerlijk en oprecht is verlopen. Het is ongetwijfeld een grote overname. Microsoft is in zijn rol in de techindustrie een groot bedrijf, en ik denk wel dat de discussie rond een overname van deze omvang gerechtvaardigd is.”

Overname voor mobile gaming

Spencer is er nu voornamelijk mee bezig om de deal er doorheen te krijgen bij de verschillende instanties. Zo besteedt hij veel tijd in Brussel, Londen en Washington. De baas van Xbox is er zeker van dat de deal er doorheen komt, al zegt hij ‘geen expert te zijn op het gebied van 70 miljard dollar deals’.
Volgens Spencer is de focus op Call of Duty wel opmerkelijk. De topman zegt namelijk dat Microsoft de overname is gestart vanwege de mogelijkheden op het gebied van mobile gaming. Er zijn immers drie miljard gamers wereldwijd, terwijl er slechts 200 miljoen huishoudens spelen op een console. De meeste spelers gamen op hun smartphone en Activision Blizzard heeft een flinke following opgebouwd op dat vlak.