Nieuwe Naughty Dog-game te danken aan annulering The Last of Us Online

News
woensdag, 19 februari 2025 om 18:00 Push Square
the last of us part ii remastered wm screenshot 03 en 21nov231f1705337933

Sony’s plan om een flinke lading live-service games te maken, komt nog niet echt op zijn pootjes terecht. Een online multiplayer-game van The Last of Us werd bijvoorbeeld geannuleerd. Een voormalig PlayStation-topman laat nu weten dat er helemaal niet zoveel mis was met de game.

In tegenstelling tot de eerste game, had The Last of Us Part 2 geen multiplayer. De plannen voor deze modus waren namelijk zo groot geworden dat het een op zichzelf staande game moest worden. Maar ruim een jaar geleden werd de game geannuleerd.

The Last of Us: Part II Remastered - PS5 Image
The Last of Us: Part II Remastered - PS5
EUR54.95
Op voorraad
Koop op bol.

Dat heeft niets te maken gehad met de kwaliteit van de game, zo vertelt voormalig PlayStation-topman Shuhei Yoshida aan Sacred Symbols+ (via Push Square). Yoshida zegt de game te hebben gespeeld toen hij nog in de maak was en geeft aan dat het een geweldige game was. De game is alleen gecanceld door tussenkomst van Bungie.

Maar dat was niet omdat Bungie zei dat de game niet goed was. De studio, die Sony had overgenomen om de live-service ervaring die hij had, legde Naughty Dog simpelweg uit wat ervoor nodig was om een live-service The Last of Us te onderhouden. Yoshida vertelt dat Naughty Dog toen pas doorkreeg dat het Intergalactic: The Heretic Prophet niet kon maken als het de online The Last of Us-game uit zou brengen.

Live-service PlayStation-games niet onder dwang gemaakt

Naughty Dog heeft gekozen voor Intergalactic: The Heretic Prophet. Die game werd tijdens The Game Awards 2024 onthuld, al werd er nog niet veel over bekendgemaakt. Het is bijvoorbeeld nog niet bekend wanneer hij uit moet komen.

Volgens Yoshida zijn andere PlayStation-studio’s trouwens ook vrij om te kiezen voor een single-player game in plaats van live-service. Dat er zoveel live-service in de maak is, is volgens hem omdat studio’s zelf games met dat verdienmodel hebben gepitcht, in de hoop dat ze sneller goedgekeurd zouden worden nu Sony graag live-service games wil hebben. Yoshida neemt niet aan dat PlayStation Studios-baas Hermen Hulst iemand dwingt om live-service games te maken in plaats van single-player titels.