Binnenkort kom je wellicht
advertenties tegen in
Xbox free-to-play-games.
Microsoft zou volgens een verslag van
Business Insider namelijk werken aan een manier om advertenties in
gratis games te tonen, zonder dat het de speelervaring verpest.
Microsoft wil bepaalde merken de mogelijkheid geven om te adverteren in Xbox-games. Via een privémarktplaats kunnen alleen geselecteerde merken advertentieruimte kopen. Het bedrijf is ervan bewust dat advertenties als irritant kunnen worden ervaren door spelers. Daarom mogen de
reclames geen invloed hebben op de speelervaring en alleen op een beperkt aantal plekken worden getoond.
Advertenties op billboards
In de toekomst zou je bijvoorbeeld advertenties op billboards langs racetracks kunnen zien. Een andere mogelijkheid die in het verslag van Business Insider wordt genoemd is reclames in de vorm van video’s in een lobby waar spelers wachten op de volgende wedstrijd. Een woordvoerder van Microsoft laat aan de nieuwssite weten dat het bedrijf ‘altijd op zoek is naar manieren om de ervaring voor spelers en ontwikkelaars te verbeteren, maar verder hebben we niets te delen’.
Microsoft zou in het derde kwartaal van dit jaar al willen starten met de advertenties. Op zijn vroegst verschijnen de advertenties dus in juli. Volgens de bronnen van Business Insider gaat Microsoft zelf geen geld verdienen aan deze advertenties: de inkomsten worden verdeeld tussen de gamemaker en het advertentiebedrijf. Microsofts doel zou zijn om makers van free-to-play-games meer mogelijkheden te geven om geld te verdienen. Daarnaast benadrukt het bedrijf dat de data van gebruikers niet gedeeld wordt.
Momenteel is er overigens een
Xbox Spring Sale bezig, waarbij je flink kunt besparen. De sale duurt nog tot en met 21 april.