Krijgt Twitter abonnementen voor premium gebruikers?

    Socialmediaplatform Twitter zoekt naar alternatieve verdienmodellen voor de advertenties waarvan het nu afhankelijk is. Volgens CEO Jack Dorsey bekijkt het bedrijf de opties om een abonnementsmodel te gaan gebruiken.

    Twitter

    Nu de inkomsten van advertenties voor Twitter teruglopen, moet het een nieuwe inkomstenstroom proberen te vinden. Een van de mogelijkheden zou een abonnementsvorm kunnen zijn. Volgens CNN Business zei oprichter Jack Dorsey tijdens een vergadering met analisten dat er 'dit jaar waarschijnlijk tests kunnen komen'. Hij gaf ook aan dat voor hem 'de drempel erg hoog ligt om gebruikers te laten betalen voor aspecten van Twitter'.

    Eerder deze maand kwamen er, door een specifieke vacature die gericht was op het opzetten van een betaald platform, al geruchten bovendrijven over een abonnementsvorm voor Twitter met de codenaam Gryphon.

    Minder advertentie-inkomsten door coronavirus

    Twitter bestaat al sinds 2006 maar is eigenlijk altijd ondergeschikt gebleven aan andere grote social media zoals Facebook en Instagram, die een vergelijkbaar verdienmodel met gepersonaliseerde advertenties hebben. Hoewel het aantal gebruikers het afgelopen jaar hard is gegroeid, blijft het fors achter op die van de voornaamste concurrentie. Ter vergelijking: Facebook zit nu in totaal op 2.3 miljard gebruikers , Twitter 'nog maar' op 186 miljoen.

    Opmerkelijk genoeg heeft de groei van het totale aantal gebruikers niet geleid tot meer omzet. Sterker nog, de meest recente kwartaalcijfers lieten zien dat er de afgelopen maanden een nettoverlies van 124 miljoen dollar is geleden. Veel adverteerders hebben zich volgens CNN Business teruggetrokken door de huidige pandemie die het coronavirus heeft veroorzaakt. Twitter meldde dat de advertentie-inkomsten inkomsten in het tweede kwartaal op 562 miljoen dollar staat, wat 23 procent minder is dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.