Klokkenluider: 'Facebook moedigt haatzaaien en angst aan'

News
maandag, 04 oktober 2021 om 13:30
facebookf1613037002
De laatste tijd is er veel kritiek op Facebook, nadat er meerdere interne documenten zijn gelekt. De klokkenluider is nu zelfs op TV verschenen en claimt dat Facebook ook haatzaaien en angst aanmoedigt om te zorgen voor meer winst.
Eerder dit jaar is The Wall Street Journal met het publiceren van interne documenten van Facebook, getiteld ‘The Facebook Files’. Daaruit blijkt ondere andere dat Instagram schadelijk is voor tieners. De papieren zijn afkomstig van een voormalig medewerker van Facebook, die allesbehalve blij is met de gang van zaken bij het social media platform. Frances Haugen, zoals de klokkenluider heet, heeft nu zelfs haar identiteit bekendgemaakt om de problemen bij Facebook verder onder de aandacht te krijgen.
Haugen is daarvoor op zondag verschenen voor de camera van 60 Minutes, een interviewprogramma waarbij de ondervraagde uitvoerig zijn of haar verhaal kan doen. In het interview claimt de voormalig medewerker dat Facebook zo erg gefocust is op het maken van het winst, dat de algoritmes erop zijn gericht om haatzaaien aan te moedigen en zo breed mogelijk te verspreiden.
Volgens Haugen moeten de algoritmes die in 2018 zijn gelanceerd zorgen voor meer engagement. Facebook is erachter gekomen dat de beste manier is om te zorgen voor engagement het zorgen voor angst en haat bij haar gebruikers.

Facebook kiest voor zichzelf

In het interview claimt de klokkenluider dat er meerdere malen conflicten zijn geweest tussen wat goed is voor het publiek en wat goed is voor Facebook. Volgens Haugen heeft Facebook daarbij elke keer gekozen voor haar eigen interesses, zoals het verdienen van meer geld.
Frances Haugen weet waar ze over praat. Uit haar LinkedIn-profiel, die inmiddels al is verwijderd, blijkt namelijk dat ze bij Facebook werktte als Product Manager voor de Civic Integrity Group. In 2021 is ze weggegaan bij het bedrijf, nadat de groep werd opgeheven.