Jim Ryan: "PS5 games zullen duurder zijn om te ontwikkelen"

News
dinsdag, 02 juni 2020 om 11:00
ps5 controllerf1592919068
Grote games kosten tegenwoordig tientallen miljoenen dollars om te ontwikkelen en die kosten zullen voorlopig alleen maar stijgen. Volgens Sony Interactive Entertainment CEO Jim Ryan zal het namelijk duurder zijn om PS5 games te ontwikkelen dan games voor de huidige generatie.
Door de jaren heen is de prijs van de gemiddelde AAA game sterk gestegen, met tegenwoordig een prijskaartje van 70 euro voor sommige titels. Dat komt mede doordat het ontwikkelen van een game erg duur is geworden en ontwikkelaars en uitgevers er alles aan doen om te kosten terug te verdienen.
Jim Ryan denkt dat daar voorlopig geen verandering in gaat komen. De topman van Sony Interactive Entertainment laat namelijk in een interview met gamesindustry.biz weten dat hij denkt dat het ontwikkelen van PS5 games iets duurder zal zijn dan momenteel gebruikelijk is.

Minder cross-gen games

Om het voor de ontwikkelaars en uitgevers financieel interessant te houden, wil Ryan ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een gezonde install base is om geld mee te verdienen. Sony richt daarom op een snellere overgang van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5. Verwacht dus minder cross-gen games in vergelijking met de vorige generatie-overgang. Daarnaast heeft de Japanse techgigant aangedrongen dat alle PS4 titels die vanaf half juli uitkomen, backwards compatible moeten zijn op de PS5.