IDG CEO: 'Prijzen games moesten al lang omhoog'

News
dinsdag, 07 juli 2020 om 11:00
ps5 controller xbox series xf1619595169
Sinds 2K de prijs van de volgende NBA game heeft aangekondigd is er geroezemoes over de prijzen van games die omhoog zullen gaan voor de volgende generatie consoles. Dit zorgt natuurlijk voor onvrede bij de fans. Maar Yoshio Osaka, de CEO bij IDG Consulting, geeft aan dat deze prijzen al lang omhoog hadden gemoeten.
Dat vertelt hij in een interview met GameIndustry.biz. De prijzen liggen al lange tijd stil, terwijl ze voor andere media zoals TV en film flink zijn gestegen.
Dit terwijl de kosten van productie 'met 200 tot 300 procent zijn gestegen'. Hoeveel de productiekosten precies omhoog gaan is zwaar afhankelijk van het IP, maar het is hoe dan ook meer. De IDG CEO vergelijkt de toename met die van films en televisie. Een bioscoopkaartje kost bijna anderhalf keer zoveel en een Netflix abonnement kost het dubbele. De toename van 59,99 euro naar 69,99 euro is 'slechts een toename van 17 procent', wat minder is dan een vijfde.
Daarom overwegen veel bedrijven die klant zijn bij IDG om hun prijzen te verhogen. 'Wij werken met alle grote uitgevers', vertelt Osaka, 'en wij maken uit channel checks op dat andere bedrijven dit ook overwegen'. Daarbij geeft de CEO wel aan dat hij niet verwacht dat alle prijzen van games omhoog gaan. Het gaat voornamelijk om paradepaardjes van AAA uitgevers, zoals dus NBA 2K21.