GTA Online laadtijden ingekort met 70 procent

    GTA Online, staat bekend om haar enorm lange laadtijden. In de zeven jaar dat de game uit is, is er nog steeds geen verschil in gemaakt vanuit Rockstar. Een ontwikkelaar met de naam T0ST, vond dit nogal opvallend en besloot er dieper op in te gaan en heeft nu zelf de tijd in weten te korten.

    T0ST laat weten dat hij een vrij oude computer gebruikt met een AMD FX-8350-cpu , een Nvidia Geforce GTX 1070 en DDR3-werkgeheugen. Voor hem duurde het laden van GTA Online zes keer langer dan de normale verhaalmodus. De verhaalmodus nam 70 seconden in beslag om in te laden, terwijl de online modus zeker zes minuten duurde. Volgens T0ST zou dit heel onlogisch zijn, er zit in de wereld van de online modus namelijk weinig verschil met de verhaalmodus en hoewel hij een vrij oude cpu heeft, was dit niet het probleem.

    Hij vond het probleem door te kijken naar het taakbeheer in Windows en zag daar wat opvallends. Het cpu-gebruik schoot namelijk door het dak met inladen van GTA Online, terwijl zijn opslag, internet en gpu helemaal niets deden.

    Het probleem

    Na flink te onderzoeken is T0ST erachter gekomen dat er twee bugs of problemen in de code van GTA zelf zitten. Wanneer GTA Online wordt ingeladen gaat de game namelijk een heel tekst bestand langs met alle aankoopbare items, dit zijn in totaal maar liefst 63.000 verschillende items. Dat gebeurt dan niet 1 keer, maar voor elk karakter wordt dat opnieuw gedaan. Ten tweede worden voor de voorbereiding van de ingelezen itemdata, de code van een item, de naam en prijs, stuk voor stuk gecontroleerd.

    Elke keer dat GTA Online een item opslaat, wordt vervolgens de hele lijst weer een keer gecontroleerd of dat deze overeenkomt met de enorme lijst. Dit zorgt ervoor dat er in GTA Online nooit dubbele items te krijgen te zijn en hackers worden zo tegengehouden.

    Korter door eigen code

    Nu heeft T0ST een compleet eigen code geschreven om de laadtijd van GTA Online terug te brengen en dat is goed gelukt. Waar het normaal dus zes minuten duurde voordat je in de game zit, heeft hij het weten te verkleinen naar anderhalve minuut. T0ST heeft ervoor gezorgd dat de game slecht één keer de lijst van 63.000 items controleert en is het dus een stuk sneller geworden.

    Het enige nadeel is dat de game nu draait met een eigen code, oftewel, een hack. Hierdoor kan je dus worden geschorst van het spelen in de GTA Online servers. In februari heeft Rockstar ook fanversies van GTA 3 en Vice City opgeschort.

    Grand Theft Auto Online

    Verkijgbaar vanaf 1 october 2013

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 Alle rechten voorbehouden.