Google gaat zware advertenties in Chrome blokkeren

News
vrijdag, 15 mei 2020 om 14:30
light smartphone macbook mockup 67112f1589543861
Zware advertenties die veel middelen vragen van je PC, laptop of smartphone kunnen jouw ervaring op het internet flink vertragen. Google gaat daarom in Chrome advertenties die te zwaar zijn automatisch blokkeren.
Google Chrome is ooit gemaakt om een snelle en vloeiende ervaring te bieden, naast het destijds logge Internet Explorer. Daar komt soms niets van terecht, wanneer adverteerders teveel resources vragen van het apparaat en de hele ervaring vertragen. Het kan bovendien ook je accu leeg zuigen.
Google heeft daarom besloten om te zware advertenties automatisch te blokkeren, dat laat het bedrijf weten in een blogpost. Vanaf het einde van augustus krijgt een advertentie maar een bepaald aantal middelen om de informatie aan de gebruiker te tonen. Gaat de advertentie voorbij die grens, dan zal die automatisch een error-pagina tonen in plaats van de bedoelde informatie.

Onevenredig veel verbruik

Om het limiet te bepalen heeft Google de afgelopen tijd alle advertenties gemeten die Chrome ziet en daarbij een grens gezet op 4MB data of het 15 seconden lang gebruiken van de processor over een periode van 30 seconden. In totaal gaan maar 0,3 procent van de advertenties over het limiet heen, maar samen zijn ze wel goed voor 27 procent van het data verbruik en 28 procent van het gebruiken van de processor.
Voordat het limiet wordt ingeschakeld gaat Google eerst nog experimenteren met de blokkade. Ondertussen geeft het bedrijf daarmee ook ontwikkelaars van advertenties de gelegenheid om de limieten in hun ads te verwerken.