Google wil haar
Privacy Sandbox naar
Android brengen. Dit zou betekenen dat gebruikers minder nauwkeurig gevolgd kunnen worden door adverteerders. Toch wil
Google adverteerders genoeg data blijven geven om een winst te draaien.
Google maakt in
Chrome op dit moment al gebruik van de
Privacy Sandbox. Het is de bedoeling dat dat over twee jaar ook in
Android gebeurt. Dat moet de privacy van gebruikers beter beschermen wanneer ze Android-apps gebruiken. De Privacy Sandbox maakt dat adverteerders niet meer tot in detail kunnen volgen welke gebruikers op welke
advertenties klikken.
Adverteerders kunnen in plaats daarvan gebruik maken van andere manieren om een specifiek publiek te bereiken. Daarvoor zijn er bijvoorbeeld Topics, die zorgen dat adverteerders een advertentie gericht naar een bepaalde doelgroep kunnen sturen. Daarvoor hoeven ze dan niet de individuele gebruiker te volgen. Google wil de details van het nieuwe systeem verder uitwerken met medewerking van de advertentie-industrie.
Google zelf zal ook gaan werken binnen het kader van de Privacy Sandbox. Het bedrijf maakt alleen geen haast, zodat adverteerders ook de gelegenheid hebben om zich op de verandering voor te bereiden. Veel gratis diensten zijn dat alleen omdat er advertenties getoond worden en een te plotselinge verandering zou in dat opzicht negatieve gevolgen kunnen hebben.
Minder drastisch dan Apple’s privacy-maatregelen
Terwijl Google adverteerders nog tegemoet wil komen, pakt Apple het heel anders aan. In het ecosysteem van deze gigant mogen adverteerders eenvoudigweg op geen enkele manier gebruikers volgen. Meta verwacht daardoor miljoenen aan advertentie-inkomsten mis te lopen.